תרבות פוליטית והשתתפות פוליטית

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 1858
מספר מקורות 5

תקציר העבודה

תקציר עבודה – תרבות פוליטית בעבודה זו קיימת השוואה בין משטרים דמוקרטים לבין משטרים סמי-דמוקרטים , על-פי התרבות הפוליטית וההתנהגות הפוליטית הנוהגת בהם .
עבודה זו מגדירה את סוגי התרבויות השונים ואת מגוון המרכיבים שיוצרים את מה שמוגדר תרבות פוליטית . בנוסף, קיים ניסיון לבחון את המתאם בין תרבות פוליטית מסוימת האופיינית לצורת המשטר , זאת תוך התייחסות לדפוסי ההשתתפות השונים ולמאפיינים השונים המבדילים בין אוכלוסיות שונות . הדגש בעבודה מתמקד בהשוואה בין  צורות המשטר השונות עפ"י התרבות וההשתתפות הפוליטית  האופיינית להם . העבודה מבוססת בעיקר על מספר אתרים באינטרנט, חומר הקריאה בנושא וכן מספר מאמרים, כגון, אייזנשטדט.נ.ש. "תכונות יסוד של המדינה המודרנית".
מבנה העבודה מורכב מהפרקים הבאים:
1. תרבות פוליטית והשתתפות פוליטית – מהן ?  פרק זה יגדיר מהי תרבות פוליטית ומה היא כוללת בחובה. לאחר מכן קיימת הגדרה של השתתפות פוליטית, אשר קשורה בקשר ישיר לתרבות פוליטית. בהמשך, העבודה דנה בסוגים השונים הקיימים של השתתפות פוליטית, כגון השתתפות פוליטית מגויסת, השתתפות פוליטית התנדבותית ועוד.  בנוסף, העבודה דנה בסוגים שונים של תרבות פוליטית, כגון תרבות נתינית ועוד.
2 . משטר דמוקרטי ומשטר סמי-דמוקרטי  – מאפיינים בולטים . פרק זה דן בהגדרתה הרחבה של משטר דמוקרטי ואף מביא דוגמאות שונות למשטרים דמוקרטיים. כמו כן, קיימת התייחסות באשר לעקרונות המנחים של משטר דמוקרטי. בהמשך, ותוך כדי השוואה, קיימת הגדרה של משטרים סמי-דמוקרטיים, תוך כדי הבאת דוגמאות מהעולם למשטרים אלה.
3. דיון – השוואה בין שני סוגי המשטרים .
לאחר הצגת שני המשטרים לעיל, מתקיים דיון השוואתי בין שניהם. דיון זה רחב ומעמיק, ומשתרע על שני עמודים מלאים. לשם המחשת הדיון בפרק השלישי לעיל, מובא בזאת חלק קצר מתוכן הדיון : " בבואנו להשוות הטיפוסים השונים של המערכות הסוציו – פוליטיות , עלינו להתייחס למרכיבי איפיון כמו פיזור העוצמה , מטרה קולקטיבית מרכזית , שליטה במרחב , מבנה פוליטי , מפלגות פוליטיות , קבוצות אינטרס , התהליך הפוליטי , תקשורת , אוריינטציה בסיסית ועוד , ועל פי זה לערוך ההשוואה המבוקשת ."
4 . דעה אישית . לסיום קיימת דעה אישית המהווה למעשה סיכום קצר של התרבות הפוליטית, וזאת לאור כל הנאמר בעבודה. 5. ביבליוגרפיה  .
בסוף העבודה מובאת  ביביליוגרפיה שבה כלולים 5 מקורות, אשר לפיהם בנויה עבודה זו.