הקונספירציה ברצח יצחק רבין

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 11087
מספר מקורות 36

תקציר העבודה

מבוא
במוצאי שבת, אור ליום יב' בחשוון תשנ"ו, 04/11/1995, התקיימה בכיכר מלכי ישראל בתל אביב עצרת המונים תחת הסיסמא "כן לשלום – לא לאלימות". העצרת נועדה להביע הזדהות עם מדיניות השלום של ממשלת רבין ובאה כתגובה להפגנות הסתה חסרות תקדים נגד מדיניות הממשלה, הסכם אוסלו וראש הממשלה, יצחק רבין. עם סיום העצרת, כשהוא מלווה בקריאות עידוד מהקהל, ירד יצחק רבין מן הבמה ופנה אל אזור החנייה, שהיה אמור להיות "סטרילי" – נקי מכל אדם שאינו מאבטח של ראש הממשלה. אך שם חיכה, החשוד רצח, יגאל עמיר, יהודי דתי, סטודנט למשפטים באוניברסיטת בר אילן, שעל פי הגרסה הרשמית כיוון את אקדחו וירה ביצחק רבין ממרחק קצר בגבו. פצוע קשה הובהל רבין לביה"ח "איכילוב", ושם מת מפצעיו בעודו על שולחן הניתוחים בשעה 23:14.
עם מותו של יצחק רבין, יצא מנהל לשכתו, איתן הבר, אל הקהל הרב והעיתונאים, שהמתינו בפתח ביה"ח בדאגה לשלומו של ראש הממשלה ושם מסר על מותו של יצחק רבין. היה זה המקרה הראשון מאז קום מדינת ישראל בו נירצח ראש ממשלה. שלוש יריות מאקדחו של רוצח, בסיומה של עצרת שלום, שמו קץ לחייו של ראש הממשלה, יצחק רבין, וגרמו לשבר נוראי בחברה במדינת ישראל. היה זה שבר בעם היהודי, שהיה בטוח ברמת המוסר הגבוהה שבו והאמין כי רצח מנהיג הוא דבר שלא יקרה כאן לעולם.
מה שמגביר את השבר במדינת ישראל הוא היות הרוצח יהודי.
הלווייתו של יצחק רבין התקיימה ביום שני, יג' בחשוון תשנ"ו, 05/11/1995. להלוויה הגיעו רבים ממנהיגי העולם, בהם נשיא ארה"ב, ביל קלינטון, שהספיד את יצחק רבין במילים נרגשות וסיים את הספדו במילים:
"שלום חבר".
רצח ראש הממשלה הותיר חוסר בהירות ושאלות רבות נשאלו מבלי שניתנה להן תשובה. ריבוי השאלות והבלבול הרב שנוצר בחברה הישראלית הביאו ליצירת תיאוריות הטוענות כי רצח רבין היה "קונספירציה שנכשלה".
הקונספירציה היא רק תיאוריה, אין לה הוכחה מוחלטת, היא תוצאה של חוסר הבהירות והעובדה ששאלות רבות מדי באירוע זה נשארו ללא תשובה.
הסיבה שבחרתי לעסוק בעבודה זו נבעה מהרצון לנתח בצורה מחקרית ולא אמוציונאלית את מקרה הרצח וזאת דרך הצגת עובדות ושאלות קשות, שנותרו כתעלומה. שאלת המחקר בעבודה היא האם רצח ראש הממשלה, יצחק רבין, נבע מתוך מניעים פוליטיים או מתוך יוזמה פוליטית וגורמים נוספים; האם נועד לגרום למניפולציות כדי להשיג הישגים פוליטיים או נבע מתוך מניעים אידיאולוגיים קיצוניים אמיתיים של מתנקש? האם מדובר במעשה של קיצוני מטורף אחד או ע"י מס' מתנקשים?
מבנה העבודה יהיה תוך הצגת התיאוריות והצגת העובדות והשאלות שעולות מן האירוע תוך שימוש במקורות ראשוניים כגון: מסמכים רפואיים, דוחות משטרה, פרוטוקולים וכד'.
חשוב לציין כי אין מטרת עבודה זו לאמת או לאשש את התיאוריות העולות מאירוע טראגי זה, אלא כדי לעורר את תשומת לבו של הקורא ולהציג בפניו נקודות השקפה שונות באשר לאירוע.