פרק 8 – ניתוח ענפים ומתחרים סיכום באסטרטגיה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 2753
מספר מקורות 2

תקציר העבודה

פרק 8 – ניתוח ענפים ומתחרים כל החברות שואלות את השאלה אם להשקיע בשוק מסוים, בהתחשב במאפיינים שלו. הדבר תלוי במידה רבה באופי ובעוצמה של התחרות בשוק.
המדען מייקל פורטר זיהה 5 כוחות הקובעים את מידת האטרקטיביות הרווחית של השוק או של פלח שוק מסוים לטווח ארוך:
האיום שביריבות עזה בתוך פלח השוק: פלח שוק אינו אטרקטיבי אם יש בו מספר רב של מתחרים.
האטרקטיביות נמוכה אף יותר, אם פלח השוק יציב או בירידה, אם התוספות לכושר הייצור נעשו בקפיצות גדולות, אם העלויות הקבועות גבוהות, אם מחסומי היציאה גבוהים, או אם למתחרים יש עניין רב להישאר בפלח השוק.
האיום שבכניסת מתמודדים חדשים: מידת האטרקטיביות של פלח השוק משתנה בהתאם לגובה מחסומי הכניסה והיציאה שלו. פלח השוק האטרקטיבי ביותר הוא זה שמחסומי הכניסה אליו גבוהים ומחסומי היציאה נמוכים. רק חברות חדשות מעטות מסוגלות להיכנס לענף, וחברות שביצועיהן גרועים נשארות בשוק ונלחמות על חלקן. כאשר מחסומי הכניסה והיציאה גם יחד נמוכים, חברות נכנסות ויוצאות בקלות והתוצאות יציבות ונמוכות.
האיום שבמוצרים תחליפיים: פלח שוק אינו אטרקטיבי כאשר יש למוצר תחליפים בפועל או בכוח.
תחליפים מציבים מגבלה לגובה המחירים ולרווחים שאפשר להפיק בפלח שוק זה.
האיום שבגידול בכוח המיקוח של הקונים: פלח שוק אינו אטרקטיבי כאשר יש בידי הקונים כוח מיקוח חזק או גדל. הקונים מנסים לאלץ הורדת המחירים, תובעים יותר איכות או שירותים וגורמים לתחרות מוגברת, והל על חשבון רווחיות המוכר. כוח המיקוח של הקונים גדל כאשר הם נעשים מרוכזים או מאורגנים יותר, כאשר המוצר מייצג חלק ניכר מעלויות הקונה, כאשר אין בידול במוצר, כאשר עליות המעבר למוצר מתחרה נמוכות, כאשר הקונים רגישים למחיר עקב רווחים נמוכים, או כאשר הקונים יכולים להתאגד.
האיום שבכוח המיקוח הגדל של הספקים: פלח שוק אינו אטרקטיבי כאשר הספקים של החברה יכולים להעלות מחירים או להוריד את האיכות המסופקת. ספקים נוטים להיות חזקים כאשר הם מרוכזים או מאורגנים, כאשר יש מעט תחליפים, כאשר המוצר המסופק, יש בו תשומה חשובה, כאשר העלויות הכרוכות במעבר לספק אחר גבוהות וכאשר הספקים יכולים להתאגד.
מאחר השווקים נעשו תחרותיים כל כך, לא מספיק להבין את הלקוחות. התוצאה היא –
העבודה לא כוללת ביבליוגרפיה