התנהגות ארגונית

מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 4143
מספר מקורות 11

תקציר העבודה

תקציר מנהלים:
"שני גורמים מרכזיים עומדים מאחורי אסון התרסקות מעבורת החלל קולומביה. במישור הטכני המדובר בפגיעה של פגיעת פיסת קצף בכנף המעבורת מיד לאחר השיגור, ובמישור הניהולי מדובר באובדן מערכות הבקרה של נאס"א"  (הרולד גיימן,2003).
נושא עבודה זו הינה התנהגות ארגונית בנאס"א  והשלכותיה בכל הקשור לאסון מעבורת החלל קולומביה. עבודה זו בחנה שלושה נושאים הקשורים להתנהגות ארגונית, בכל נושא נבחר מודל בו נעשה קישור ישיר להלך ההתנהלות בסוכנות. כמו כן, לכל מודל, נבחר מודל אחר,  נוסף, ששימש כמודל המומלץ לשימוש על ידי הארגון נאס"א ודן באפשריות בצמצום תקלות חוזרות ונשנות בכל הקשור לשיגור המעבורות לחלל. הנושאים שנבחרו הינם: ·        תרבות ארגונית –  ובתוכו המודל שלושת הרבדים של שיין.  המודל המומלץ הינו המודל QUENSH, מודל שדן באפשרות להטמיע תרבות ארגונית טובה יותר תוך שילוב של ניהול איכות וניהול סיכונים.
·        תקשורת – המודלים שעבודה זו דנה בהם הינם, טיב התקשורת ותורת האקלים התקשורתי – כאשר המודל המומלץ של גלוברזון וגלוברזון שילב בתוכו שני פרמטרים הכרחיים להמשך קיום תהליכים בארגון נאס"א, תקשורת ובקרה.
·        תהליך קבלת החלטות – המודל שנבחר להצגת אופן קבלת ההחלטות בנאס"א הינו המודל הנורמטיבי, דרכו דנה העבודה ביישומו של המודל בארגון. המודל שנבחר כמומלץ הינו מודל ששת השלבים בקבלת ההחלטה. העבודה הבהירה כיצד על הארגון ליישם הלכה למעשה את תהליך קבלת ההחלטות דרך מודל זה. על פי עבודה זו, ניכר כי ארגון יוקרתי ומושקע כמו נאס"א, ארגון שאומה שלמה סמוכה ובטוחה כי אין מצב למחדלים, גם בארגון מעין זה ואף בגלל היותו כזה, רמת המחדלים והתקלות היא גבוהה  יותר. עבודה זו הדגישה את העבודה הרבה והקשה המצופה לארגון כדי להביאו למצב של ארגון שמאמינם בו, ולהיתפס כארגון יוקרתי המבצע הפקות לקחים, ורואה לנגד עיניו את ביטחון אנשיו לפני כל התחיבות אחרת הניצבת בפניו.                                                                                                                     תוכן עניינים:
תקציר מנהלים: 2
תוכן עניינים: 3
מבוא: 4
נושא 1: מהי תרבות ארגונית ?. 5
מודל רבדים של תרבות ארגונית – שיין 5
מסקנה : האם מודל שלושת הרבדים של שיין עונה על צורכי הארגון: 7
המלצה: 7
נושא 2 – תקשורת בארגון: 8
שני מודלים של Sanford, Hunter & Bracey : 9
תורת האקלים התקשורתי: 9
מסקנה: 10 המלצה: 10 נושא 3 – תהליך קבלת החלטות: 13
המודל הרציונאלי (הנורמטיבי) 13
מסקנה: 14
המלצה: 14
סיכום: 16
ביבליוגרפיה: 17
נספחים: 18