יידוע הקהילה בדבר עברייני מין

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 5963
מספר מקורות 10

תקציר העבודה

                                                                                                   נושא כללי:               קהילה, סטייה ושיטור                                                 סוגיית הדיון:                      שאלת יידוע הציבור באשר לעברייני מין המשוחררים לקהילה                                       תוכן העניינים

1 .     מבוא –2

2 .     שחרור עברייני מין לקהילה – המצב המשפטי בישראל -3

3 .     שחרור עברייני מין לקהילה – המצב המשפטי בארה"ב -4

4 .     טיעונים בעד יידוע הציבור בדבר עברייני המין שבקהילה .6
5.     טיעונים נגד יידוע הציבור בדבר עברייני המין שבקהילה ..7  
6 .     סיכום ומסקנות –.9
7.ביבליוגרפיה –..10
8 .נספחים -11

1 .   מבוא
בעת האחרונה אנו עדים, למרבה הזעזוע, לתופעה הולכת ומתפשטת של ריבוי בפגיעות על רקע מיני בכלל ופגיעות מיניות בילדים בפרט (כשהן גילם של המותקפים והן גילם של התוקפים, חלקם ילדים בעצמם, הולך ופוחת). לפיכך, ובשל העובדה כי נתקלתי במספר סוגיות הקשורות לנושא זה במסגרת עבודתי בלשכת הייעוץ המשפטי של משטרת מחוז ת"א, רואה אני חשיבות מרובה בקיום דיון בנושא אקטואלי זה, המתקשר ישירות לנושאים של קהילה, שיטור וסטייה,  תוך התייחסות לגישות השונות הקיימות לעניין הטיפול בעברייני מין בקהילה.
פגיעה מינית בילדים הינה בעיה חמורה ונפוצה בעולם המערבי כולו (ולא רק בו), ולראיה ניתן לראות את הסטטיסטיקות המצביעות על אחוזים גבוהים של אנשים שחוו פגיעה מינית בילדותם (27% מהנשים ו- 16% מהגברים). עפ"י סטטיסטיקות אלו לעברייני מין שפגעו בילדים יש בדרך כלל יותר מקורבן אחד, ומחקרים מצביעים על כך ש-30% מעברייני המין שדיווחו כי ביצעו עבירות בילדים, תקפו בין 10 ל-450 ילדים שונים.
כמו כן, מחקרים אלו מצאו כי שיעור החזרה על מעשי התקיפה של עברייני מין שפגעו בילדים ושוחררו, עומד על 12% בחמש השנים הראשונות לשחרורם. עוד עולה מן המחקר כי 31% מעברייני המין שפגעו בילדים, הורשעו בעבירה מינית חדשה תוך 6.3 שנים.
מרבית האנשים שהורשעו בעבירות מין בילדים ישוחררו, בסופו של דבר, ויחזרו לקהילה, ואז שוב תהיה להם נגישות לילדים. לפיכך, עולה ביתר שאת חשיבותו של נושא הדיון שבפנינו והוא: האם מן הראוי שרשויות אכיפת החוק יידעו את הציבור באשר לזהותם של עברייני מין המשוחררים לקהילה ומהם היתרונות והחסרונות הכרוכים בנקיטת דרך פעולה זו?.
ראשית אנסה לתאר את המצב המשפטי באשר ליידוע הציבור על עברייני מין הנמצאים בקרבו, הן בישראל – בה נושא זה עדיין ב"חיתוליו" והן בארה"ב – בה נושא זה מפותח יחסית ומעורר הד ציבורי נרחב המשפיע על המחוקקים ועל מעצבי המדיניות. לאחר מכן, אעמוד על היתרונות שביידוע הציבור על עברייני מין הנמצאים בקהילה מחד גיסא, ועל הסכנות המרכזיות שבנקיטת דרך פעולה זו מאידך גיסא.
הפרק האחרון יעסוק במסקנותיי האישיות מסיכום ממצאי הפרקים הקודמים של העבודה.