העבודה דנה בחוזקות ובחולשות של ניסוי של סולומון אש על הקונפורמיות ביחס להשפעה חברתית בקבוצות

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 1420
מספר מקורות 4

תקציר העבודה

מבוא:
הקבוצה היא התא הבסיסי ביותר במבנה החברתי.יש תכונות המשותפות לכל הקבוצות: מבנה, יחסי גומלין, חלוקת תפקידים, מטרות, נורמות ותקשורת.בקבוצה מתרחשים תהליכים בעלי משמעויות סובייקטיביות, הקבוצה מעניקה את המשמעויות הללו לתהליכים ולסמלים המייחדים אותה.השפעה חברתית בקבוצות היא, נוכחותם של אנשים עשויה להשפיע על היחיד. יש פעיליות רבות בחיינו מבוצעות בנוכחות אחרים. קונפורמיות היא הנטייה שלנו להיכנע ללחץ חברתי אמיתי או מדומה, כשאנו בוחנים התנהגות קונפורמית, נוכל לגלות, עם מקרה שמידת הקונפורמיות שלנו בנושאים שונים, יכולה להיות גבוה או נמוכה, על עוצמתה משפיעים גורמים שונים. במילים אחרות, קונפורמיות מוגדרת כמצב בו אדם מתנהג בדרך מסויימת, מפני שכולם מתנהגים כך. אחד הגורמים המשמעותיים ביותר, המשפיעים על מידת הקונפורמיות של הפרט הוא הקבוצה כל אדם ואחד מאיתנו שואף ומשתייך לקבוצות שונות בהן הוא רוצה לחוש, רצוי ומקובל (השפעה חברתית נורמיטיבית), או לקבל מידע חשוב שישפיע על התנהגותו ופעולותו( השפעת המידע), (Porter et al.,1975).השאלה החוזרת על עצמה, מה גורם לאנשים להיות קונפורמיים? מדוע נענים או נכנעים אנשים ללחצי הקבוצה? יש גורמים שונים בקבוצות, עשויים להשפיע עלינו להביע כלפיה קונפורמיות גבוהה או נמוכה, למשל:
גודל הקבוצה, תמימות הדעים בקבוצות, לכידות בקבוצה ומומחיותה. אחד החוקרים שערך ניסוי קלסי, הוא החוקר סלומון אש ((Asch, 1955, "ניסוי הקווים". הוא גייס נבדקים למטלת שיפוט ויזואלי.                                                                                                                                                                                         לכן מסתבר שלסביבתנו החברתית השפעה חזקה מאוד על התנהגותנו.לכולנו קשה להודות, שאנו עלולים להיות נתונים להשפעה חזקה, אפילו של כמה אנשים אנונימיים ובביצוע משימה כה פשוטה שבה אנו משתמשים בחושינו הטבעיים, שבהפעלתם יש לנו ניסיון כה רב. החוקר סולומון אש, עורך המחקר נדהם מתוצאות המחקר שלו, הוא תחקר את הנבדקים שלו בנוגע למה שחוו במהלך הניסוי. בסדרת ראיונות זו תיארו הנבדקים את רגשותיהם, את לבטיהם ואת הסיבות להחלטות השונות שקיבלו בכל סיבוב וסיבוב. סולומון אש:חר יותר תיאורים אלה ומחקרים שונים שנערבו מאוחר יותר (Deutsch & Gerard, 1955; ., (Raven, 1959 .
עבודה זו, תדון בנושא ,קונפורמיות לעמדת הרוב, כלוהר ללכת עם הרוב. לכן אם אדם משתייך לקבוצה חברתית וחושב מחשבה, שהיא שונה משאר הרוב, הוא עלול להיות עליו לחץ פסיכולוגי חזק מאוד לשנות את עמדתו, כדי שתתאים לעמדת הרוב.
אנשים נוטים להיות קונפורמיים לעמדת או אמונת הרוב. מטרת ביצוע מחקר זה, לבדוק כיצד הלחץ הקבוצתי משפיע או משנה את דעותיהם של חברים בקבוצה. כמו שראינו בניסוי, איך רוב הנבדקים משפיעים על הנבדק התמים. –