סימנריון מתודי בנושא הכנת בני נוער לחיי נשפחה (בחינוך הדתי)

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 5989

תקציר העבודה

תוכן ·        הקדמה ·        רקע תיאורטי ·        מפת מטרות ·        מפת הוראה ·        פרוט פעולות:
1 ."התבוננות פנימית כשלב ראשוני בבירת בן-זוג"                    2. "האדם מושפע ממשפחתו שבה הוא גדל"                    3. "אין שחור או לבן"                    4. "תכונות בן הזוג"                    5. קריירה ואמהות ·        ביבליוגרפיה הקדמה "הכנה לנישואין במגזר הדתי מתמקדת היום בעיקר בהדרכת חתנים וכלות בדיני טהרת המשפחה. דברים אלה כמובן קריטיים אלא שאין הם מלמדים דבר על העומד להתרחש רגע לאחר שבעת ימי המשתה. מה שכבר נכנס לאוזני הזוגות הצעירים בתקופת האירוסין הוא מעט מדי ובעיקר מאוחר מדי.
ראו כמה שנים משקיע אדם ממוצע כדי שיוכל להסתדר בחיים המודרניים. הוא לומד לקרוא ורוכש השכלה כללית ומקצוע. ומה בדבר חיי הנישואין בהם הוא מבלה שעות ארוכות בכל יום? כלום. אפילו לא שעת מחנך קטנה…
…לימודי הכנה למשפחה צריך ללמוד מגיל מצוות בבית הספר, דרך האולפנות והישיבות התיכוניות בישיבות ההסדר ובמדרשות. כל גיל על פי תפיסתו ויכולותיו. יש לעשות זאת ברציפות ביסודיות ובתדירות גבוהה. בשיעורים אלה יש לחנך למשפחה ולערכיה, לרכוש כלים ומיומנויות התנהגותיות, כמו סבלנות וסובלנות יכולת ניהול קונפליקטים, תקשורת בין אישית, התמודדות עם מצבי לחץ וכדומה. בגילאים מבוגרים יותר יש ללמד גם סוגיות הנוגעות לגידול ילדים. כמו כן חובה לגעת גם בנושאי אישות בהקשרם הרחב…" מתוך אתר כיפה "נישואין זה מקצוע",חגי סרי יו"ר "אבות", כ"ח אייר ה´תשס"ז.
בספרים ובסרטים הנישואין מוצגים כחוויה מתמשכת של אושר, שמחה והנאה. אנשים משוכנעים שהנישואין יספקו להם את כל מאווייהם במלואם. אבל כשהחלומות מתנפצים אל מול קשיים, חילוקי דעות, שונות באופי, התמודדות בגידול ילדים ובשיתוף פעולה עם המשפחה של הצד השני- החלום מתנפץ. כשזה קורה אנשים בטוחים שהם טעו בבחירת בן הזוג או שלא שפר עליהם מזלם.
יש בורות עצומה וחוסר הבנה מה זה נישואין ומה נדרש מאיתנו במסגרת הנישואין.
זוגיות, נישואין- הם אכן דברים נפלאים וטובים, המיטיבים ומפתחים את שני בני הזוג,  ואת כל בני המשפחה.
אך לשם כך דרושה עבודה ותשומת לב.זהו לא דבר מובן מאליו.
נישואין דורשים מיומנויות. כן! כמה שזה נשמע לא רומנטי…
מוכרחים לבצע עבודה חינוכית  וללמד צעירים על תכלית הנישואים ומהי העבודה הכרוכה בכך. לחנך מהן הציפיות מהנישואין, מהם ההבדלים בין איש ואישה, ללמד לכבד את השונות ועוד…
גם אני, כנשואה צעירה, מרגישה שההדרכה שניתנה לי בתקופת האירוסין לא מכינה כראוי לנישואין, אשר על כן- יש להתחיל בהכנה (ברמות שונות בהתאם לגיל) כבר מגיל המצוות בבית הספר.
התכנית שלי מיועדת לבנות בגילאים 17-19
(סוף התיכון) ומקיפה את שלושת העניינים העיקריים בהקמת משפחה.
א.      "אני": את הגרעין המשפחתי- בני הזוג, מרכיבים שני בני הזוג- ואישיותו של כל אחד מהם משפיעה מאוד על הזוגיות ומתוך כך על המשפחה כולה.
ב.       "זוגיות":
אופי הזוגיות של בני הזוג- ההורים- משפיע מאוד על אופן חינוך הילדים ואופי הבית.
ג.        "משפחה": מלבד יתרונותיה של הזוגיות לכל אחד מבני הזוג (אהבה, ביטחון, אינטימיות וכו'…) מטרתה העיקרית של זוגיות מבוססת- הווה אומר, נישואין, היא הקמת המשפחה. לכן, אופייה הרצוי של המשפחה בעתיד משפיע מאוד על בחירת בן זוג.
ועל כן היא נקראת: "שלוש קומות בבניין המשפחה".
שלוש קומות בבניין המשפחה- מפת מטרות אני                                            זוגיות                              משפחה
1 . סדנה בת שלושה                       1.
חמישה מפגשים על          1. הבנת משמעותה מפגשים על הכרת עצמי.                 בחירת בן זוג:                     של משפחה
2 . שלושה מפגשים העוסקים            א. שיקולים בבחירת             ליחיד, למשפחה בהכרת המשפחה ממנה                             בן-זוג.                              ובעם ישראל.
באתי והשלכותיה                          ב. הבחנה בין נישואין           2. הגדרת תפקידים עלי ועל בחירתי.                           והקמת בית לבין                  וציפיות מבני                                                 רומנטיקה "כמו                             המשפחה:
                                                בסרטים"…                        *קריירה ואמהות                                                                                       *מידת מעורבות                                                                                       המשפחה בזוגיות                                                                                       *התפקידים                                                                                       ה"מסורתיים" מול                                                                                        מציאות מתפתחת.
                                                                                      מטרת על מטרת העל של התכנית "שלוש קומות בבנין המשפחה" היא לתת כלים להתמודדות עם משימת בחירת בן הזוג.
העבודה בפונט 14