רפורמת ועדת בכר

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 2263
מספר מקורות 5

תקציר העבודה

מהות הרפורמה:
הרפורמה עליה ממליצה ועדת בכר היא מהפכה בשוק ההון, על ידי הגדלת התחרות וצמצום הריכוזיות. במטרה להגביר את התחרות שמורידה את המחיר לאזרח.
היעד העיקרי של הרפורמה, הוא שכלול שוק ההון, תוך הקטנת הריכוזיות במערכת הפיננסית, וצמצום ניגודי העניינים בבנקים.
ואיך ירוויח מזה האזרח הקטן? בטווח הארוך, הרעיון הוא שעקב פתיחת שוק ההון לתחרות, הצרכן, הן העסקי והן הפרטי, ישלם פחות על המוצרים הפיננסים. המרווח העצום הקיים על ריביות החובה לעומת הזכות יצטמצם, ובכך נוכל לשלם פחות על האוברדראפט.
עיקרי המלצות דו"ח בכר לרפורמה בשוק ההון הבנקים יופרדו באופן הדרגתי מקופות הגמל וקרנות הנאמנות בתוך 3 ו-4 שנים בהתאמה; הבנקים ימכרו אחזקותיהם בחברות הביטוח ויוכלו להפיץ מוצרי ביטוח ופנסיה; דמי ההפצה ייגבו ישירות מהלקוחות ולא מחברות הניהול; נתח השוק בקופות הגמל יוגבל ל-15% ובקרנות נאמנות ל-20% הבנקים ייפרדו מקופות הגמל בתוך 3 שנים ומקרנות הנאמנות בתוך 4 שנים. הפרדת קופות הגמל וקרנות הנאמנות מהבנקים תבוצע באופן הדרגתי. קופות הגמל יופרדו כך שבתוך שנה מיישום הרפורמה ירד שיעור הנכסים המנוהלים על ידי הבנקים ל-80% (לעומת השיעור כיום), בתוך שנתיים ל-40%, ובתוך שלוש שנים ל-0%.
בקרנות הנאמנות – השיעור יירד ל-0% בתוך ארבע שנים.    – הבנקים לא יוכלו להחזיק במניות בחברה לניהול קופות גמל או בקופות גמל ולא יהיו בעלי עניין (אחזקה של יותר מ-5%) בחברה בעלת עניין בקופת גמל או קרנות נאמנות. בעל עניין בבנק לא יהיה בעל עניין בקופת גמל או בקרן נאמנות.
  – הבנקים ימכרו את אחזקותיהם בחברות הביטוח ויורשו להפיץ מוצרי ביטוח ופנסיה. הבנקים הקטנים (עם הון עצמי הקטן מ-10 מיליאר שקל) יוכלו להפיץ מוצרי ביטוח ופנסיה לאחר מכירות קופות הגמל והאחזקות בביטוח, קרי כעבור 3 שנים. הבנקים הגדולים יוכלו להפיץ מוצרי ביטוח ופנסיה רק לאחר מכירת קופות הגמל, האחזקות בביטוח, וקרנות הנאמנות, קרי 4 שנים.
העבודה בפונט אריאל 14 – לא כוללת ביבליוגרפיה או אזכורים ביבליוגרפים