שינויים בארגונים- הטמעת מערכת מידע בבית הספר

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2008
מספר מילים 7381
מספר מקורות 22

תקציר העבודה

א. מבוא
השינויים המהירים בתחומי הטכנולוגיה, התרבות והחברה מחייבים מערכות ארגוניות ובכללן את מערכת החינוך להגיב, להתמודד ואף להשתנות (סמואל, 1996; מיודסר, נחמיאס, טובין פורקוש, 2006; Fullan, 1991).
הצורך הגובר בהתמדה של ארגונים בהשגתו של מידע זמין ואמין נובע בראש וראשונה מהתמורות הרבות, המהירות והמרחיקות לכת המתרחשות בחברה בת זמננו.
היכולת להשיג מידע בעל ערך בכמות, באיכות ובזמינות הנדרשים כיום, מותנה במידה מכרעת בשימוש בטכנולוגיית המידע החדשניות: תקשורת ממוחשבת – תקשוב (סמואל,
1 996).
ואכן, בשנים האחרונות אנו עדים לחדירת התקשוב למערכת החינוך על רקע הציפיות הרבות שייחסו למחשב כמכשיר טכנולוגי המסוגל לתרום באורח משמעותי לקידומם של יעדים חינוכיים.
לפי כץ וקהאן (1978), בתי הספר מהווים ארגונים מערכתיים החייבים לקיים מעקב ובקרה, ליזום שינויים ולקבל החלטות תוך ראייה כוללת. המידע הוא משאב ארגוני החיוני להשגת מטרות הארגון. מידע זה יש לעבד ולספק לבעלי התפקידים השונים בבתי הספר וללקוחותיהם (תלם, 1995).
כפועל יוצא מצרכים אלה מחשבים הפכו לחלק בלתי נפרד ממערכת מינהל החינוך, ושינוי זה משפיע על פי קאסט ורוזנצוויג (Cast & Rozenzweig , 1985), על כל המערכות בבית הספר, הפועלות במשולב זו עם זו.
כמערכת פתוחה קיימות בבית הספר חמש תת- מערכות: מטרות וערכים, פסיכו-חברתית, מבנית, טכנולוגית וניהולית (קסט ורזנצוויג, 1985). תת- מערכות אלו משולבות בפעילותן תוך הפעלת טכנולוגיות מסוימות- המשו"ב (מיידיות, שקיפות ובקרה), בהקשר לעבודה זו. לפי נולן, מחשוב המינהל הבית ספרי מהווה שינוי רב עוצמה (Nolan ,
1 982), במערכת הטכנולוגית של בית הספר, וככזה הוא משפיע על ארבע מערכותיו האחרות.
המשו"ב (תוכנה משלימת מנב"ס) היא מערכת מידע ממוחשבת תומכת החלטות- מת"ח או מתח"ב (תלם, 1995). תוכנה זו מאפשרת סביבה אינטרנטית מאובטחת שבאמצעותה ניתן לקבל דיווח יום- יומי על המתרחש בשיעורים וכן דיווח תקופתי על הישגים לימודיים, התנהגות, התאמות לימודיות ופרמטרים נוספים המוגדרים על ידי בית הספר. כמו כן, התוכנה מאפשרת קיום תקשורת פנים ארגונית בין אנשי הצוות בבית ספר (המאירי, 2006).
הכנסת המשו"ב לבית הספר הנבדק מהווה שינוי יסודי, שינוי מסדר שני בבית הספר (סמואל, 1996, Cuban 1996, Fullan & Steigellbuer 1991).
תהליך הטמעת התוכנה בקרב מורים שונה באופן מהותי מאשר התוכנות הפדגוגיות ששולבו בתוכנית הלימודים או בתחום המינהל הבית ספרי. החל משנת 2007 כל מורי בית הספר עובדים עם תוכנת המשו"ב, רובם באופן יום יומי.
מטרת עבודה זו לנתח ולבחון את תהליך הטמעת תוכנת משו"ב (מיידיות, שקיפות ובקרה) ולבחון את שביעות הרצון של המורים והמנהלת מתהליך ההטמעה של התוכנה ומהתוכנה עצמה, העבודה תבחן את קשיי המורים והתנהגויות אם היו כאלה בהטמעת תהליך השינוי שעברו עם הכנסת התוכנה.
בחינת התהליך שעובר בית הספר באמצעות שימוש במשו"ב תהווה אמצעי הערכה מעצבת של הובלת תהליך השינוי המערכתי שעבר צוות ההוראה בבית הספר, ותתרום לקבלת החלטות עתידיות בנוגע להכנסת שינויים נוספים לשיפור המערכת.
תוכן עניינים
א.
מבוא -4
ב.
סקירה ספרותית 5-12
ג.
שאלות העבודה והשערותיה …13
ד.
בית הספר הנבדק, תאור ומאפיינים .14-17
ה.מתודולוגיה –.18
ו.
ממצאים –19-23
ביבליוגרפיה -…24-
5 נספחים 26-29