רצח רבין והבנייה מחדש של זיכרון ומיתוס בחברה הישראלית

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 6016
מספר מקורות 24

תקציר העבודה

במוצאי שבת, ארבעה בנובמבר שנת 1995 , בתום עצרת המונית, בכיכר מלכי ישראל, בתל אביב, נרצח ראש ממשלת ישראל, יצחק רבין, מיריות מתנקש יהודי בשם יצחק יגאל עמיר.
הרצח הכה בתדהמה ובכאב את תושבי מדינת ישראל.
כאשר החשיפה התקשורתית סביב האירוע, כמו גם המעורבות האישית שגילו בו מרבית האזרחים הייתה חסרת תקדים.
לאחר הרצח, נוצרו תופעות חברתיות שונות אשר משקפות את הניסיון של החברה לעבד פסיכולוגית, חברתית ופוליטית את האירוע. ראשית, נדמה היה צורך להנציח את שמו בכיכרות וברחובות במקומות שונים בארץ ובעולם. תופעה חברתית נוספת נוצרה עוד בערב הרצח ונקראה בשם "ילדי הנרות". תופעה זו, בה נערים ונערות, מדור אשר "לא ידע את יוסף" ולא הכיר את פועלו של יצחק רבין, התגודדו והתאבלו על מותו תוך הדלקת נרות, פעולה שחזרה על עצמה בכל טקס לזכרו. מחקרים רבים עסקו באירוע המוות של רבין ובשאלה האם בעקבות הרצח הובנה מחדש במציאות הישראלית הזיכרון הקולקטיבי והמיתוס. על כן מטרת המחקר, הינה לבחון כיצד הצגת רצח ראש הממשלה, רבין, תרמה לעצוב של הזיכרון הקולקטיבי בחברה הישראלית. שאלת המחקר:
כיצד הובנה בתקשורת הישראלית החילונית זכר אישיותו ופועלו של רבין. שיטת המחקר:
שיטת המחקר שאשתמש בה בעבודה זו היא ניתוח מקרה: Case Study.  רצח רבין יהווה חקר מקרה לבחינה מחדש של תופעת המיתוס והזיכרון בחברה הישראלית. חשיבותה של עבודה זו מתבטאת במקומו של הזיכרון הקולקטיבי במרחב הישראלי ובאירועים לאומיים וטרגיים אשר מעצבים וקובעים מחדש את גבולות הזיכרון הקולקטיבי.
עבודה זו תבחן את תהליך עיצוב הזיכרון הקולקטיבי לאור תהליך הרצח של מנהיגים פוליטיים שהם בבחינת גורם מעצב ומכריע במציאות הפוליטית- חברתית הישראלית.
תוכן עניינים:
מבוא:
מטרת מחקר –..
עמ' 3
שאלת מחקר –..
עמ' 3
שיטת מחקר –..
עמ' 3
פרק א: סקירת ספרות:
            זיכרון קולקטיבי -.
עמ' 4-5
            מיתוס -עמ' 5-7
            פרק ב': קווים לדמותו של יצחק רבין -עמ'
8 -9
פרק ג': רצח רבין- הבנייה מחדש של מיתוסים והשפעתה על הזיכרון הקולקטיבי-עמ' 10-17
פרק ד': סיכום ומסקנות …עמ'
1 8-20 רשימה ביבליוגראפית -.עמ'
2 0-22