הקשר בין שיתוף עובדים בקבלת החלטות לבין אי ביטחון תעסוקתי והלחץ בעבודה בקרב עובדי חברת אל על.

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 19311
מספר מקורות 100

תקציר העבודה

תקציר מחקר זה התבצע בחברת אל-על. החברה שהייתה חברה ממשלתית, החברה נרכשה  על ידי בעלים פרטיים. התבצעו שינויים רבים ובנוסף חלה ירידה משמעותית ברווחי החברה. נתון זה הוא משמעותי מכיוון שכל עוד המדינה סבסדה את החברה, העובדים לא הרגישו במשכורתם או בתנאים אחרים שקיבלו את משמעות הפסדי החברה. אולם כיום כאשר החברה בידיים פרטיות, הרי שהפסדים משמעותם – פיטורין, קיצוצים בתנאי שכר והטבות שונות.
הבעיה העסקית הייתה: שינוי בניהול הבכיר וכן הפסדי החברה הגורמים לתחושה של לחץ ואי ביטחון תעסוקתי אצל רבים מעובדי החברה אשר חוששים ששינויים בניהול הבכיר ובנוסף הפסדי החברה יביאו לפיטוריי עובדים ולחילופין להרעת תנאים.
משתני המחקר היו: שיתוף עובדים בקבלת החלטות אי ביטחון תעסוקתי ולחץ.
השערות המחקר:
1.             קיים קשר שלילי בין שיתוף עובדים בקבלת החלטות לבין אי ביטחון תעסוקתי.
2.             קיים קשר חיובי בין אי ביטחון תעסוקתי ללחץ בעבודה
3 .             קיים קשר שלילי בין שיתוף עובדים בקבלת החלטות ללחץ בעבודה המסקנות העולות מהמחקר:
1.             לא נמצא בקרב כלל העובדים קשר בין שיתוף עובדים בקבלת החלטות לבין אי ביטחון תעסוקתי.
2 .             נמצא קשר חיובי בין אי ביטחון תעסוקתי ללחץ בעבודה בקרב העובדים.
3.             נמצא קשר שלילי בין שיתוף עובדים בקבלת החלטות ללחץ  בקרב עובדי אל על.
ההמלצות העולות מהמחקר:
1.             מומלץ לבצע סדנאות הדרכה בקרב מנהלי החברה וזאת על מנת לשפר שיטות וטכניקות ניהול המשתפות את העובדים על מנת שהעובדים יחושו "שיתוף אמיתי" ולא "שיתוף מדומה" וכך יעלו את הביטחון התעסוקתי של העובדים.
2.             הלחץ התעסוקתי על כל מאפייניו מורגש היטב בעבודתם של עובדי הארגון והוא זה המשפיע על אי הביטחון התעסוקתי של העובדים. מתוך כך, על הנהלת הארגון לאתר באופן ממוקד את גורמי הלחץ הטבועים בעבודתם של הנבדקים וזאת במטרה להפחית את האי וודאות המקשה על תפקודם של העובדים באופן הראוי.
3.             מומלץ לקיים שיחות עם קבוצות עובדים ולהסביר להם על הקיצוצים והפסדי החברה.
מכיוון שהמצב כרגע הוא שהעובדים קוראים על כך מעל דפי העיתון או שומעים זאת בכלי התקשורת.
4.             מומלץ לדרג הבכיר לנקוט בשיטה של פיתוח תקשורת דו כיוונית ובמדיניות של דלת פתוחה במטרה ליצור אקלים נוח, דבר שיסייע למערכת התקשורת הקיימת בין העובדים לדרגים הבכירים ובכך תיווצר סביבת עבודה נעימה ונאותה. עובדה שבעקבותיה רמת שביעות הרצון של העובדים עשויה לגדול.
5.             מחקר זה הוא ראשון מסוגו המבוצע המתבצע בארגון הנחקר, קיימת סבירות גבוהה שהממצאים הנוכחיים הינם רלוונטיים לתקופת הזמן האחרונה, היינו לשנים האחרונות ולא ניתן לקבוע כי התופעות שנבדקו במחקר הנוכחי הינן שכיחות לאורך כל השנים בהם פועל הארגון.
תוכן עניינים
1– מבוא. 7
1 .1            הצגת הבעיה. 9
1 .1.1      תיאור הבעיה בארגון 9
1 .1.2      הבעיה העסקית. 10
1 .2-.. מטרות המחקר וחשיבותן 11
1 .2.1      המטרות האקדמיות – שאלות המחקר. 11
1 .2.2      חשיבות המחקר – מטרות ישומיות. 11
1 .3            שאלת המחקר.
1 .4            הדיסיציפלינה המחקרית. 11
2 — סקירת ספרות. 12
2 .1-.. רציונל המחקר. 38
2 .2            השערות המחקר. 39
2 .3            מודל המחקר. 39
2 .4-.. משתני המחקר. 40
3 — שיטת המחקר. 41
3 .1-.. מערך המחקר. 41
3 .2-.. המדגם.. 41
3 .2.1    הגדרת אוכלוסיית המחקר. 41
3 .2.2… המדגם.. 41
3 .2.3… תיאור שיטת הדגימה. 42
3 .2.4    שיקולים בבחירת שיטת הדגימה. 42
3 .3-.. כלים.. 42
3 .4-.. ההליך. 43
3 .5-.. שיטת הניתוח. 44
4 — ממצאים.. 45
4 .1            סטטיסטיקה תיאורית. 45
4 .2            סטטיסטיקה היסקית. 49
5– דיון וניתוח. 58
6 — סיכום, מסקנות והמלצות. 63
6 .1            סיכום.. 63
6 .2            מסקנות. 63
6 .3            המלצות. 64
6 .4            רפלקציה על המחקר. 66
6 .5            מגבלות המחקר. 65
7– ביבליוגרפיה. 68
8 — נספחים..