מוסריות התקשורת במלחמת לבנון השנייה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 4751
מספר מקורות 18

תקציר העבודה

תוכן העניינים:

1 . מבוא -..3
2 . הצגת הסוגיה –4
3 . דיון ומסקנות –5
 3.1 תועלתנות- ע"פ ג'ון סטיוארט מיל –5
 3.1.1 רווח ותחרותיות .8
 3.1.2 זכות הציבור לדעת –..10  3.2 הציווי המוחלט ע"פ קאנט -11
4 . סיכום -.16
5. ביבליוגרפיה –..19
1 . מבוא:
בעבודה זו אנסה לענות על השאלה האם התנהלות התקשורת במלחמת לבנון השנייה הייתה מוסרית, או שהמרדף אחרי הרייטינג והכסף הם שהכתיבו את התנהגות התקשורת.
המלחמה הבלתי צפויה שניחתה עלינו בקיץ לפני שנתיים הובילה לתופעות חדשות אותן לא הכרנו בשדה התקשורת הישראלי. עצם העובדה שזו הייתה המלחמה הראשונה בישראל שסוקרה בשידור חי אל מול מצלמות הטלוויזיה יצרה דיונים רבים סביב הנושא, והעלתה שאלות מוסריות רבות כגון; מה תפקידה של התקשורת ומה מותר ומה אסור להראות בהתחשב בעובדה שחיי אדם  עומדים מנגד.
בעבודה זו ארצה להתמקד בשבוע הראשון למלחמה, בה העוצמה שלה עוד לא עוכלה וכלי התקשורת היו "חופשיים", באופן יחסי, לסקרה לפני שהחלה התערבות מדינית וצבאית גורפת.
ברצוני לבדוק מה הייתה עמדת התקשורת בהחלטתה לסקר ולהראות ככל שיכלה, לעיתים, יש האומרים, על חשבון, חיי החיילים, ומנגד את עמדת הריבון, הלא היא המדינה והצבא בבואם למנוע את השידורים עד כמה שניתן.
שאלת המחקר: האם התקשורת סיקרה באופן מוסרי את מלחמת לבנון השנייה בשבוע הראשון למלחמה?
לטובת הדיון אבחן את הדברים מנקודות מבטן של הגישות הבאות:
תועלתנות- ע"פ ג'ון סטיוארט מיל.
הציווי המוחלט ע"פ קאנט.
הסכמה חברתית על מנת לעשות זאת אסקור בתחילה את הגישות השונות, לאחר מכן אבחן על פי כל גישה את המקרה אותו הצגתי לעיל ובסופו של דבר אסכם את הנושא.