מחקר כמותי ההבדל ברמת המסוגלות בין מורה חדש למורה וותיק
מוסד לימוד | המכללה האקדמית גבעת וושינגטון |
מקצוע | חינוך |
מילות מפתח | מורה וותיק, מורה חדש, מסוגלות |
שנת הגשה | 2007 |
מספר מילים | 10992 |
מספר מקורות | 15 |
תקציר העבודה
תקציר המחקר הנוכחי נועד לחקור את ההבדל בתחושת המסוגלות העצמית של המורה, בין המורה הוותיק למורה החדש. המחקר בודק את תחושת המסוגלות העצמית על פי פרידמן וקס הטוענים כי הוא מחולק לשלושה תחומים:
1. תחום המשימה המורכב משלושת היחידות הסמנטיות הבאות:
א. הוראה אנושית, מתחשבת וגמישה.
ב. הוראה מעניינת ומועילה.
ג. שליטה בתלמידים ובהתנהגותם.
2.
תחום הארגון.
3.
תחום היחסים בין המורה לתלמיד.
החידוש הוא כי עד כה נעשו מחקרים לגבי תחושת המסוגלות על פי מימד אחד ולכן הגיעו לסתירות בממצאים ואילו אצלנו, המחקר לגבי תחושת המסוגלות נעשה על פי שלושת התחומים שהוזכרו לעיל.
המחקר כולל שתי קבוצות מורים: א. קבוצת מורים וותיקים שהוותק שלהם הוא מעל 5 שנים והיא כוללת 22 מורים.
ב. קבוצה שניה היא קבוצת המורים החדשים שהוותק שלהם שלהם הוא עד 5 שנים והיא כוללת 20 מורים. כלי המחקר ששימש אותנו הוא שאלון למדידת תחושת המסוגלות העצמית.
הממצאים שהתקבלו הם כי בתחום המשימות על שלושת הקטגוריות שלו ובתחום הארגון תחושת המסוגלות העצמית של המורים החדשים גבוהה יותר משל המורים הוותיקים, וזאת עקב רמת מוטיבציה, שאיפות גבוהות ורוח יוזמתית שאותם רוכשים המורים החדשים בתקופת ההכשרה ועל כן הם משקיעים מאמץ בתחומים אלו ( תחום המשימות והארגון ).
מנגד ישנם את המורים הוותיקים שבעקבות עיסוקם שנים רבות בתפקיד המורה הגיעו לשלב השחיקה, ולכן איבדו את כוחם ומירצם שהובילו להורדת המוטיבציה, לירידה בתחושת המסוגלות העצמית בתחום המשימה והארגון.
לעומת זאת בתחום היחסים בין המורה לתלמיד התוצאה היא כי תחושת המסוגלות העצמית של המורה הוותיק גבוהה יותר, מפני שהמורה החדש לא מרגיש בטוח בעצמו לפתח יחסי קירבה וחברות עם התלמידים תוך כדי שמירה על מעמדו כמנהיג. ואילו המורה הוותיק המעדיף להתמקד במישור המקצועי ( לימוד ) ויודע כי הוא צריך לשמור על שקט תעשייתי על מנת שיוכל ללמד, מפתח יחסי קירבה וחברות אך ורק במסגרת הבית ספרית תוך כדי שמירה על מעמדו ומצליח לעשות זאת הודות לניסיונו הרב.
אם כן קיבלנו כי תחושת המסוגלות הכללית של המורה החדש גבוהה יותר משל המורה הוותיק.
א תפקיד היועץ כלפי המורה הוותיק הוא לייעץ, להדריך, לעלות את המוטיבציה ולערב את המורה בכמה שיותר תחומים על מנת לעלות את רמת מסוגלותו, וכלפי המורה החדש לשמור על תחושת מסוגלותו הגבוהה לאורך זמן כדי שלא יפרוש מהמערכת החינוכית.
ניתן להרחיב ולבדוק את ההבדל בתחושת המסוגלות העצמית של המורים החדשים והוותיקים במספר תחומים אחרים.
ב