עבודת סמינריון על הרב שלמה גורן, שיטת פסיקתו, מקור הסמכות ממנה שאב את פסיקתו, ייחודיות הפסיקה של מול פוסקים אחרים, שילוב ההלכה עם ניהול מדינה יהודית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 6927
מספר מקורות 26

תקציר העבודה

תוכן שער –1
תוכן –2
מבוא –3
ביוגרפיה -4
פסיקתו של הרב שלמה גורן –6
יחסו ליהדות בעולם המודרני -…9
הרבנות הראשית לישראל ודמותו של רב ארצישראלי …10 מעמד השלטון בישראל בימינו -11
מדינה צבא והלכה -12
שימוש בנכרים כדי לפתור בעיות הלכתיות ..14
שמיטה והיתר מכירה 15
רפואה והלכה –16
סיכום -20 ביבליוגרפיה –.21
מבוא
במשך אלפי השנים מאז קבלת התורה עברה התורה מאב לבן כפי שניתנה למשה מסיני. בכל דור הותקנו תקנות הנוגעות לבעיות המאפיינות את אותו הדור. עקב הצרות הרבות שעברו על עם ישראל, עם ישראל ידע גלויות שונות ומשונות ותמיד האתגר הגדול היה לשמור על התורה, על ההלכה ועל אורח חיים יהודי כפי שקיבלנו מסיני.
הגלות הארוכה התפתחה הלכה שנועדה לשמר את היהדות בקהילה מבלי לקחת חלק פעיל בצרכי המדינה, בניהול המדינה ובבעיותיה. מתוך כך לא נכתבה ספרות ענפה בהלכות מדינה אלא נושא זה נדחק לשוליים לטובת נושאי ההלכה הרבים האחרים בהם התפתחה ספרות מיוחדת במינה החל מתקופת התלמוד דרך תקופת הגאונים הראשונים והאחרונים. כל זאת בהלכות שונות ומרובות אך תמיד בהסתכלות פרטית.
עם שיבת עם ישראל לארץ ישראל והקמת מדינת ישראל, נצרכו הרבנים להכריע בשאלות קשות וסבוכות ביותר הנוגעות לאופן ניהול המדינה על פי ההלכה.
מתוך פוסקי הלכה רבים בחרתי לעסוק ברב שלמה גורן, פוסק הלכה מיוחד במינו, אשר נתן ביטוי להסתכלות הכללית והמדינית, לנקודת מבט של המדינה האחראית על תושביה, מתוך ראיה כי כעת פסקי ההלכה לא נועדו רק לאדם היהודי הפרטי הרוצה לקיים את ההלכה אלא נועדו לראשי המדינה, למפקדי הצבא ולאדם הפרטי כחלק משייכות למדינה אשר על פי ראייתו של הרב גורן מהווה נדבך חשוב בתהליך גאולת עם ישראל, שיבתו לארץ, הקמת בית המקדש וביאת המשיח.
פסקי ההלכה של הרב גורן הם מקוריים וייחודיים. את פסקי ההלכה שלו הוא נוהג לבנות נדבך על נדבך החל מתלמוד, גאונים ראשונים ואחרונים ולבסוף לכתוב את דעתו.
חיבה מיוחדת יש לרב גורן לירושלמי אשר רואה בו "תורת ארץ ישראל" במובן הרחב של תורה המרחיבה דעתו של הלומד, תורה עמוקה ומתאימה לתקופתנו, כפי שראה אותה הראי"ה קוק.
בעבודה זו נבחן את שיטת פסיקתו של הרב גורן, נראה כיצד הרב גורן פוסק בענף החדש של "הלכות מדינה", את יחסו לכוח דהיתרא בפסיקתו, את יחסו לצבא. כמו כן נראה כי בכל פסיקה הקו המנחה את הרב גורן הוא נקודת המבט הכללית, נקודת המבט של "מה אני צריך לעשות כמדינה יהודית".