תפיסת הסמכות המורית של מורה- גבר מול מורה-אישה אצל תלמידות תיכון

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
ציון 93
שנת הגשה 2007
מספר מילים 8191
מספר מקורות 32

תקציר העבודה

תקציר:
מקצוע ההוראה צמח בתוך קונטקסט חברתי מגדרי. כך שמערכת החינוך וזיקתה לסביבה בה היא פועלת כוללת בתוכה בין היתר גם  התייחסות גלויה וסמויה לדפוסי החשיבה ותהליכי הסוציאליזציה המגדריים בחברה.  התייחסות זו משעתקת את דפוסי הסוציאליזציה הרווחים בחברה באמצעות סוכני החברות- מורים ומורות .  וכמו כן מתקיימים בבית הספר כזירת חיים דינאמית השפעות הדדיות מהפנים לחוץ על הסביבה החברתית בה ארגון בית הספר פועל. כיום, תדמית מקצוע ההוראה כמקצוע נשי  ניזונה מזה שנים רבות מסטאטוס חברתי נמוך  ומיוקרה נמוכה. בהצעת מחקר זו, יצאתי מתוך הנחות יסוד אלו במטרה לבחון את תפיסת הסמכות של מורים ומורות בעיני תלמידות תיכון ובהבניית תפיסה זו באוכלוסייה הנבדקת. הבחירה באוכלוסיית בנות בתיכון נבעה מהעובדה כי לאור האמור לעיל בית הספר ממופה על פי רוב כזירה מקצועית בה קיימת דומיננטיות תעסוקתית לנשים כמורות,  ועל כן בחינת זירה זו עשויה לחשוף את הנחות היסוד וההשקפות הרווחות באשר להבדלים ג'נדראליים בתפיסת הסמכות הנשית לעומת הגברית. בהצעת מחקר זו אבקש לבחון את ההשקפות הרווחות אצל מתבגרות, את תפיסתן  את מקצוע ההוראה ויחסן לנשים מורות לעומת יחסן כלפי מורים גברים. באמצעות ראיונות פתוחים ומובנים שאערוך. השאלות אותן ניסחתי בעבודתי נוסחו כך שבאמצעות המענה עליהן אוכל לבחון את ההבניה החברתית, ההטפסה המינית וכן תהליכי הסוציאליזציה  שמתהווים בזירת בית הספר.