סמינר בתואר שני: הנגישות לתרופות למחלת האיידס באפריקה בכלל ובדרום אפריקה בפרט - זכויות פטנט לעומת זכויות האדם.

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 6760
מספר מקורות 15

תקציר העבודה

עבודה סמינריונית- תקציר הנגישות לתרופות למחלת האיידס באפריקה בכלל ובדרום אפריקה בפרט – זכויות פטנט לעומת זכויות האדם קניין רוחני הינו שם כללי לזכויות הקשורות בנושאים שאינם מוחשיים , ושהם יציר האינטלקט של האדם. זהו עיקרון מוסרי שקיבל עם השנים תוקף חוקי. תרופות נחשבות לקניין רוחני של ממציאן, ומשמעות אותה זכות, כשמדובר בפיתוח תרופות, היא הקניית הגנה לחברה שפיתחה את התרופה כך שיש לה את הזכות לייצר ולשווק באופן בלעדי את התרופה שפיתחה באמצעות פטנט. מכירת התרופה באופן בלעדי מאפשרת לחברה לדרוש מחיר גבוה תמורה התרופה, ועוזרת לחברה לגרוף רווח נאה, המעודד פיתוח מוצרים חדשים, המשרתים את טובת החברה.
הזכות  לבריאות  מוכרת  כאחת  מהזכויות  החברתיות  המרכזיות  ביותר  בשל  זיקתה  הישירה  לעצם  קיום  החיים. הזכות  לבריאות  אינה  הזכות  להיות  בריא.  הזכות  לבריאות  מתייחסת  אך  ורק  למערך  התומך  המקיף  את  האדם  ומספק  לו  את  הכלים  להגיע  למצב  הנשאף  של  בריאות. המדינה מחויבת לספק לתושביה את השירותים הנחוצים לצורך שמירה על בריאותם. במקרים רבים בעולם, בעיקר במדינות המתפתחות כגון דרום אפריקה, מתנגשות אותן שתי זכויות. מחירן הגבוה של תרופות, הנובע משמירה על הקניין הרוחני, מרחיק אותן מהישג ידם של תושבי מדינות עניות ותושבים עניים בכלל, אשר אינם נהנים מכיסוי ביטוחי המבטיח להם את אספקת התרופה וידם אינה משגת לקנות אותה באופן פרטי.
כאשר מדובר בתרופה מצילת חיים נוצרת דילמה מוסרית אמיתית, הנובעת מהתנגשות בין שתי זכויות יסוד: הזכות לקניין של חברות התרופות מול הזכות לחיים ולאיכות חיים סבירה של החולים חסרי המזל.
בעבודתי בחרתי לסקור את הקונפליקט שבין מתן זכויות לקניין רוחני לעומת הזכות לקבלת טיפול בריאות, בעיקר בדרום אפריקה, הנחשבת מדינה מתפתחת ואשר למרבית תושביה אין את האמצעים לקנות טיפול הולם. בפרק א'- סקרתי את הנתונים על מחלת האיידס באפריקה כולל ההשלכות לגבי העולם כולו.
בפרק ב'- בדקתי מהן זכויות פטנט, מה השיקולים למתן אותן זכויות והסברתי באופן רחב מהו הסכם ה TRIPS הבינל'. למעשה פרק ב' מציג את צד אחד בקונפליקט והוא הזכות לשמירה על הקניין הרוחני. בפרק ג'- בחרתי לדון בצד השני של הקונפליקט והוא זכות האדם לבריאות, כחלק מזכויות האדם האוניברסאליות. בפרק ד'- סקרתי את הקונפליקט וההתנגשות בין שתי זכויות אלה. ובדקתי מהם הפתרונות האפשריים ליישוב אותו קונפליקט.
בפרק ה'- בדקתי כיצד מתמודדת דרום אפריקה עם אותה דילמה מוסרית: זכות הקניין הרוחני לעומת זכות האדם לבריאות.   תוכן העניינים
מבוא                                                                                                                 3
פרק א' –  מחלת האיידס באפריקה                      _______________________  4
פרק ב' – זכויות פטנט      ______                                    ____________            5
פרק ג' – זכויות האדם     ____________________________________            10 פרק ד' – הקונפליקט ופתרונות אפשריים                                                  12
פרק ה' – ההתמודדות של דרום אפריקה   ____________                        15
סיכום                                                                                                                18
ביבליוגרפיה                                                                                                       19