השסע המגדרי בחברה הישראלית

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 1705
מספר מקורות 8

תקציר העבודה

תקציר העבודה:
עבודה זו עוסקת בשסע המגדרי הקיים בין המינים בחברה הישראלית. בתקופה זו בה מתחוללים שינויים חברתיים ותרבותיים בתפקידי נשים וגברים, מתאפשר חופש רב יותר לנשים לבטא ולהגשים את עצמן באופן מלא יותר.
 אולם לעתים, השינויים החברתיים מתנגשים בנורמות והרגלים מהעבר ונוצר מתח בין הרצון לשינוי לבין הזהות והמודלים הישנים.
האישה הנקרעת בין הקריירה לאמהות ולגבר החש כי מצפים ממנו תמיד להצליח, לא להתלונן, אך להיות קשוב לרגשותיו  – זהו הוא הבלבול , הנובע בין היתר משינויים החלים בחברה המערבית , בעקבות המאבק לשוויון בין המינים .
 למעלה משני דורות , מתרחש בעולם המערבי תהליך דרמטי להשוואת זכויות הנשים. המאבק הפמיניסטי מתקיים במישור הפוליטי והחברתי, על ידי חינוך, חקיקה , הגברת מודעות , מאבק נגד דיכוי נשים והפרת זכויותיהן, ועוד. זירה נוספת וחשובה היא הזירה  הפרטית. לתוכו של כל אדם הנחשף לרעיון השוויון, מחלחלים ערכים חדשים המשפיעים בין היתר על שאיפותיו ועל הגדרת הזהות והתפקיד שלה ושלו בחברה ובמשפחה. שני מודלים מתחרים על הזירה הזוגית: מודל שמרני שהיה הנורמה המקובלת בעולם המערבי עד שנות החמישים של גבר מפרנס ואישה המטפלת בבית ובילדים, לעומת מודל שמתפתח מאז שנות השישים, ומאפשר לאישה לעבוד ולזכות בעצמאות רבה יותר.  בעבודה זו  נסקור את ביטוי חוסר השוויון בארץ, את הגורמים שהביאו למצב זה, פעולות שנעשו על מנת לצמצם את הפערים, ואיך יראה בעתיד השסע .