פרוסמינר (ציון 95) בנושא: האם עשתה יהדות ארצות הברית די בימי השואה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2002
מספר מילים 3115
מספר מקורות 6

תקציר העבודה

האם עשתה יהדות ארצות-הברית די בימי השואה?
תוכן העניינים:
מבוא -3
1 . הממשל האמריקני והשואה 5
2 . התנהגות הממסד היהודי-אמריקני בתקופת השואה –7
2 .1. האם קצרה היד מלהושיע? ..8
3 . כיצד התמודדו יהודי אמריקה עם המידע אודות שואת יהודי אירופה?–..11
3 .1. במה עסקו המנהיגים היהודים באמריקה בזמן השואה? …13
4 .
סיכום –.15
ביבליוגרפיה -.17
מבוא
  בין יוני 1941 למאי 1945 נרצחו בידי הנאצים ועוזריהם כשישה מיליון יהודים. האם ידעו בארה"ב על המתרחש באירופה? האם ידע הממשל האמריקני על המתרחש? האם ידעה ההנהגה היהודית האמריקנית על המתרחש בקרב הקהילות היהודיות באירופה? מתי הגיע המידע? בידי מי היה המידע אודות גירוש היהודים למזרח?
ומה עשה במידע זה?, האם היה זה מידע בלי הכרה? מדוע לקח כל כך הרבה זמן בין הגעת המידע, ההכרה במשמעותו וההחלטה שיש לפעול בעניין? שאלות כאלו ורבות אחרות הטרידו היסטוריונים (יהודים ושאינם יהודים), שביקשו תשובה לשאלת השאלות איפה הייתה ארה"ב כאשר התרחשה שואת העם היהודי? ושאלה הנגזרת מכך מה היתה עמדתה, וכיצד באה לידי ביטוי?
הנאצים ביקשו להסתיר מעיני כל את השמדת היהודים ואף השתמשו במילון מונחים ייחודי לצורך כך: מושגים כמו "פתרון סופי" או "טיפול מיוחד" קיבלו את משמעותם המלאה רק כאשר נודעו תוצאותיהם והפכו לטעונים במטען השואה לנצח.
המאמץ להשמיד את יהדות אירופה הצריך משאבים רבים והטיל עומס כבד על המאמץ המלחמתי הגרמני בכל התחומים. כך למשל, בתחום הלוגיסטי; הובלת מיליוני יהודים למזרח מכל רחבי אירופה, העמיס עול כבד בנוסף להעברת גייסות ואמצעי לחימה.
מבצע בסדר גודל כזה אי אפשר להסתיר לאורך זמן. חיילים  ששבו מחזית פולין סיפרו את שראו, יהודים הצליחו לשחרר רסיסי מידע וכל אלה הלכו והתבהרו ככל שהתארכה המלחמה וככל שהתמעט מספר היהודים  באירופה.
  בעבודה זו אנסה להציג את היחס בארה"ב, ובעיקר את יחס היהודים בארה"ב לשואה ולהצלה. יחס שנע בין התפיסה הטוענת להפקרת היהודים, היינו להפקרה מצד הממשל האמריקני שלא ניעור ונאות לבצע מעשי הצלה מרכזיים וגדולים, שלא גילה נכונות, או גילה לבסוף נכונות מועטה ביותר, להשקיע משאבים בניסיונות להצלת יהודים, ועד לתפיסה הגורסת כי בכוחה של היהדות האמריקנית היה לעשות הרבה וכי לא השתמשה בכוח זה אלא הייתה עסוקה בבעיותיה הפנימיות. שני מחקרים שימשו לי מקורות מרכזייים בסוגייה: ספרו של דוויד ווימן, הפקרת היהודים שעוסק ביחס הממשל האמריקאי לשואה ובמערכת היחסים בין היהודים האמריקנים לממשל בתקופת השואה. בספרו טוען ווימן שמניתוח המסמכים ניתן להעיד על כישלון היסטורי. שני מאמרים של הנרי פיינגולד. הראשון עוסק בשאלה האם עשתה יהדות ארה"ב די בתקופת השואה? והשני מרחיב את הדיון ועוסק בהצלה והתפיסה החילונית: יהדות אמריקה והשואה. במאמריו מנתח פיינגולד את התהליכים שעברו על הקהילה היהודית האמריקאית ושהביאו לדפוס ההתנהגות שנקטה בו בתקופת השואה.
כמו כן, נעזרתי במקורות נוספים שעזרו להשלמת התמונה