חינוך ביתי

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 4753
מספר מקורות 19

תקציר העבודה

מבוא
בספר משלי פרק כ"ב פסוק ו' נכתב "חנוך לנער על פי דרכו גם כי יזקין לא יסור ממנה". תפיסה חינוכית זו מלווה אז כעתה אנשי חינוך רבים בעיצוב פני הדור. גישה זו, המדברת על הקניית דרכי חינוך כערכים נלווים לחיים, מעלה שאלה בה מתחבטים מחנכים והורים מאז ומעולם: כיצד להשפיע נכון על לבו של הנער בעת היותו תלמיד כך שהערכים והידע יופנמו וישמשו אותו כל ימי חייו. הדעות בעניין זה חלוקות: האם "חנוך לנער" אפשר לפרש על פי דרכו, כעל פי נטיותיו של הנער ואז יש סיכוי כי יקל עליו לאמץ את הידע הנרכש, או שמא אפשר לפרש "חנוך לנער על פי דרכו": דרכו של הדור, של ההורים, של הדעות הרווחות באותה עת. נראה, אם כן, כי אפילו היום נושא זה תופס מקום נכבד: חילוקי הדעות נסובים על דרכי החינוך וכיצד יטיבו המחנכים השונים להגיע לליבו של הנער ולהפוך את ערכי החינוך לדרכו בחיים.  בעבודה זו בחרתי להתמקד באידיאולוגיית "החינוך הביתי", אשר גורסת כי האחריות לחינוך הילדים היא בידי המשפחה ולא בידי מערכות החינוך הפורמאליות. אבי אידיאולוגיה זו הוא המחנך והסופר ג'ון הולט, אשר רעיונותיו יוצגו בפרק השני. תוכן עניינים
תוכן עניינים   4
מבוא   5
פרק ראשון: תולדות החינוך  6
פרק שני: ג'ון קלדוול הולט (John Caldwell Holt) : האיש והרעיון  9
פרק שלישי:
חינוך ביתי – Home Schooling   11
פרק רביעי: דיון ומסקנות   17
ביבליוגרפיה   19