ניתוח אסטרטגי - חברת מכתשים אגן

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 6444
מספר מקורות 2

תקציר העבודה

ניתוח אסטרטגי חברת "מכתשים אגן" מוגש לקורס: יסודות האסטרטגיה העסקית שם המרצה:  מגישים:
  תיאור תמציתי של התאגיד וסביבתו העסקית חזון החברה: חזון החברה הוא להמשיך ולהתפתח בצד הטכנולוגי והשיווקי אל מול הרחבת קהל היעד. אנו שואפים לחזק את אחיזתינו בשווקים נוספים ולתת ללקוחותינו את פתרונות האגרוכימיה המתאימים ביותר לצרכיהם. מכתשים-אגן תעשיות בע"מ הינה חברת בת של כור תעשיות בע"מ. קבוצת מכתשים אגן הינה היצרן הגנרי המוביל בעולם בתחום המוצרים להגנת הצומח (אגרוכימיה). בפרסומים רשמיים (Wood Mackenzie) המתבססים על תוצאות פעילות שנת 1998 דורגה הקבוצה במקום ה11- בעולם במכירות בתחום האגרוכימיה מתוך רשימת כלל החברות בתחום זה. באופן תמידי מתמודדת הקבוצה עם חברות רב לאומיות על מקומה בשוק האגרוכימיה העולמי באמצעות יכולת טכנולוגית – כימית גבוהה, רישוי מוצרים נרחב בארצות היעד, שמירה על תקני איכות סביבה ואיכות מוצרים, שיווק והפצה כלל עולמיים באמצעות פריסת חברות בארצות היעד והשקעה במחקר ופיתוח אשר מאפשרים השקה מתמדת של מוצרים חדשים מיד עם תפוגת הפטנט.
תיאור מצב הענף הרבעון השלישי ותשעת החודשים הראשונים של שנת
1 999 הם באופיים המשכה של 1998 המהווה תקופה קשה בענף הכימיקלים להגנת הצומח. כיום מתברר כי מה שנראה בתחילה כמשבר תקופתי הופך לשינוי מבני (Restructure) של הענף. רוב החברות העוסקות בתחום, אשר מהוות חטיבות מתמחות במסגרת של חברות Life-Science (חברות המתמחות בתחומי מדעי החיים – פרמצבטיקה, אגרוכימיה ותזונה) מדווחות על ירידות  בפעילותן, צמצומי הוצאות משמעותיים ואף הפסדים. חלק ניכר מהחברות המובילות בתחום יצא בהכרזות על תוכניות של שינויים משמעותיים בכל הקשור בפעילות הגנת הצומח.
תוכניות הכוללות התמקדות במספר מוצרים, צמצום הוצאות, סגירת אתרי ייצור, קיצוץ בכח אדם ואף על יציאה כוללת מהתחום. הסיבות המרכזיות שמביאות לכך הן:
1.                    תנאי שוק קשים  בחקלאות – שפל מתמשך במחירי ה- Commodities החקלאיים (סויה, חיטה, תירס) כתוצאה מירידות בביקושים הנובעים ממשברים פיננסיים שפקדו מדינות שהיו הקונות הגדולות של תוצרת זו ביניהן רוסיה וסין. שפל זה רק החריף כתוצאה מהצטברות של מלאים גדולים בארצות היצרניות ארה"ב, ברזיל וארגנטינה בהן היו שנתיים של יבולי שיא. המשבר במחירי הקומודיטיס פוגע בכל הענפים הנסמכים על הייצור החקלאי ובתחום חומרי ההדברה פוגע בעיקר במחירי המוצרים היקרים בהם הרווחיות גבוהה יותר ואשר מחירי תוצרת נמוכים מתקשים לשאת אותם כתשומה.
2 .                    מחד השפעות הכניסה של הביוטכנולוגיה לשוק בארה"ב שפגעה בעיקר בביקוש ובמחירי קוטלי העשבים הסלקטיביים ובביקוש לקוטלי חרקים מסוימים ומאידך העובדה כי קמה התנגדות חריפה לצריכת תוצרת חקלאית מהונדסת גנטית במיוחד באירופה יוצרת בלבול בקרב יצרנים, חקלאים וצרכנים אשר מוסיפה מרכיבי אי ודאות קשים לענף. למרות זאת יש לקחת בחשבון כי בצפון אמריקה הגיע היקף גידולי הסויה המהונדסת גנטית לכ57%- בשנת
1 999.
3.                    המשברים הפיננסים שעברו על מדינות הגוש המזרח אירופאי ומדינות חבר העמים לשעבר, מדינות אסיה ומדינות אמריקה הלטינית אשר השאירו עקבותיהם בתוצאות הכספיות של החברות השונות והביאו להחרפת התחרות בענף. יש לציין כי בחלק ממדינות אסיה ניכרת בחודשים האחרונים התאוששות לאחר המשברים.
4 .                    העובדה כי אנו נמצאים בתהליך של מיזוגים בענף, הקטנת מספר החברות הפעילות, מספר המוצרים ומספר העובדים מאיצה את תנאי התחרות לאור הניסיון של כל חטיבה להגן על פעילותה ולהשיג פיצוי על הפגיעה במחירים.   5.                    ירידה בשטחים מעובדים – בשוק קיימת מגמה מנוגדת כאשר באזורים כמו אמריקה הלטינית חל גידול בשטחים המעובדים לעומת אירופה בה יש קיטון של כ10%- בעקבות תוכניות Set-aside להקטנת שטחים מעובדים של האיחוד האירופאי.
ההשפעה המיידית של כל הגורמים האלו הינה –
העבודה לא כוללת ביבליוגרפיה או אזכור מקורות