פיצויים והוצאות לאדם שזוכה בהליך הפלילי

מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2004
מספר מילים 13412

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מבוא-עמ' 1
פיצויים והוצאות בהליך הפלילי- עמ' 2
כבוד האדם כזכות יסוד- עמ'
3 -5
תכולתו של כבוד האדם- עמ' 6-7
כבוד האדם והמורשת-עמ' 8-9
סעיף 80 לחוק העונשין-הסטוריה-עמ' 10-12
הוצאות הגנה מאוצר המדינה – עמ' 13-15
לא היה יסוד להאשמה- עמ'
1 6-20 נסיבות אחרות המצדיקות מתן פיצוי-21-26
מהות הזיכוי-טיב הפיצוי-עמ'
2 7-35
משפט השוואתי-עמ' 36-39
השבת המצב לקדמותו-האיזון-עמ'
4 0-45
סיכום-עמ' 46-47
רשימה ביבליוגרפית-עמ' 48
מ  ב  ו  א הוראת סעיף 80 לחוק העונשין, תשל"ז – 1977 (להלן:
חוק העונשין) עניינה בהוצאת הגנה מאוצר המדינה. שוכנות לצידה של הוראה זו הוראות נוספות אשר עניינן  אף הוא הוצאות / פיצויים בהליך הפלילי.
 נוסחה של חלק  מהוראת החוק הינו עמום ובכך מאפשר לביהמ"ש שיקול דעת לעת ההכרעה בשאלה אם יש להורות על פיצויו/שיפויו של נאשם אשר יצא זכאי בדין, התבהרות העמימות נעשית מדיון אחד למשנהו בענין שכן כל מקרה מקנה לביטוי תוכן ומפיג את הערפל מעליו.
 על סמך ההוראה, ביהמ"ש לא יפסוק פיצוי או שיפוי לנאשם שיצא זכאי בדינו אלא אם נמצא לו כי "לא היה יסוד להאשמה" או שנתגלו לעיניו "נסיבות אחרות המצדיקות" היענותו לבקשה כאשר על הנאשם רובץ הנטל להוכיח את אחת משתי העילות.  חוק יסוד כבוד האדם וחירותו פתח עידן חדש ביחסה המשפטי של מדינת ישראל לזכויות אדם רבות והניף אותן מעלה – כזכויות חוקתיות.  על מדרגת החוקתיות ניצבות בין היתר זכות האדם לשם טוב, זכות האדם לפרטיות, חופש העיסוק (אשר קיבל התייחסות מפורשת ע"י המחוקק בחוק יסוד) וכיוצ"ב,   כאשר מולן ניצבת דורסניות הרשות המבצעת אשר פוגעת בזכויות אלה, שלא לצורך ולעיתים במידה מוגזמת .
אין ספק שבכדי לשמור על חברה תקינה ומאורגנת ובטחונו של הציבור, יש צורך בגילוי עבריינים והבאתם לדין וכאן מתעוררת לה לחיים נקודת עימות ונוצרת התנגשות שכן זכויותיו החוקתיות של הפרט מצויות בעימות מתמיד עם צורכי החברה  – הגנה על החברה מפני עבריינים ופורעי חוק.
 בבסיס הוראת הסעיף המאפשר מתן פיצוי והוצאות הגנה לנאשם אשר זוכה בדין, עומד העיקרון של השבת המצב של הנאשם טרם פתיחת ההליך הפלילי כנגדו. ההחלטה בעניין הוצאות משפט לנאשם שזוכה מבוססת על האיזון בין שני השיקולים  – זכויות היסוד של הנאשם מול האינטרס הציבורי שבהעמדת עבריינים לדין כדי להגן על טובת הציבור וביטחונו.  את העימות המוזכר אנתח בעבודתי. כמו כן אנתח את הוראת סעיף 80 לחוק העונשין ואת הנובע ממנה, אתייחס למהפכה החוקתית ולזכויות היסוד, אתייחס לתכולתן של צמד המילים "כבוד האדם" ולהשפעתן על המשפט הפלילי בכלל ועל סעיף 80 בפרט ואתייחס לכוחה של ההוראה, האם די בו בכדי לפצות על דורסנותו של ההליך הפלילי ועל הנזקים העצומים הנגרמים במהלכו.
העבודה כתובה בפונט 14