התנהגות ארגונית

מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 2171
מספר מקורות 5

תקציר העבודה

מרצה :   הקמן ואולדהם- מודל מאפייני התפקיד:
לפי המודל הזה מאפיינים מרכזים של התפקיד עצמו יכולים להשפיע על המצב הפסיכולוגי של הפרט, ממלא התפקיד וע"י זה להשפיע על המוטיבציה שלו להתאמץ ועל רמות הביצוע שלו. מנת שמוטיבציה גבוהה תתפתח, העובד צריך לתפוס את העבודה שלו בצורה מסוימת, לפי 3 תפיסות חיוביות: תפיסת משמעות התפקיד תפיסת אחריות אישית לתוצאות ידע על תוצאות הביצוע 5 מאפייני התפקיד גיוון המיומנות – עונה על השאלה: באיזה מידה המשימה/התפקיד שהעובד מבצע מאפשר לו לבטא את כישוריו ומיומנויותיו ?.מגוון המיומנויות של רונית הוא רחב ע"פ הטקסט: א. רונית אחראית על קליטת החולים " אני זו שאחראית על קליטת החולה כשהוא מגיע מחדר המיון" ב. מבצעת את הבירור הראשוני  " אני צריכה לבצע את הבירור הראשוני עוד לפני שהחולה פוגש את הרופא" ג.  נתינת תרופות לחולים ".. אחראיות על מתן התרופות לחולים" ד. מעקב אחר מצבם הבריאותי " מעקב אחרי מצבם הכללי ובמקרה- עלינו להזעיק את הרופאים." ה. עידוד הפן הרגשי " אנחנו אלה שמחזיקות להם את היד ומנחמות" מגוון המיומנות נמצא בסקאלה במקום גבוה.
זהות המשימה – המידה שבה התפקיד של העובד מאפשר  ביצוע יחידת עבודה מתחילתה ועד סופה. ככל שהעובד מבצע יח' עבודה שלמה יותר כך זהות העיסוק גדולה יותר. רונית בהסתמך על מגוון המיומנויות מבצעת תפקידים רבים החל מקליטת החולה עד ליציאתו הביתה תוך כדי מעקב אחר החולה וזיהוי צורך החולה. " קליטת החולה- כשחולה מחלים ויוצא הביתה" רונית נחשפת לכל התהליך כולו ויודעת את מיקומה בתהליך ישנה סגירת מעגל מהרגע של קליטת החולה ועד שחרורו הביתה לכן זהות המשימה היא גדולה והיא נמצאת בסקאלה במקום גבוה..
חשיבות המשימה – מידת ההשפעה של העבודה על חייהם/עבודתם של אנשים אחרים, בארגון או מחוצה לו. רונית תופסת את עבודתה כבעלת חשיבות גבוהה מאוד ברמה של שליחות" כיום מי שמגיע לעבוד כאחות רואה בכך שליחות".
 עבודתה משפיעה על חיי בני אדם , ייחוס חשיבות הטעות בעבודתה היא קריטית ועלולה לגבות חיי אדם " כל טעות שלי עלולה לעלות בחיי אדם" ואף משווה את גודל הטעות לתפקיד אחר,למזכירה, " וגם אם עשתה טעות עדיין לא מדובר בחיי אדם." .רונית יודעת כי עבודתה היא חשובה מאוד ומצריכה ערנות מלאה ולכן חשיבות המשימה היא גדולה ומשמעותית בעיניה. נמצאת בסקאלה במקום גבוה.
שלושת המימדים הראשונים משפיעים על תפיסת המשמעות:
ככל שהעבודה מגוונת, חשובה ורבה  כך היא יותר משמעותית..
אוטונומיה – ככל שלעובד יש יותר אוטונומיה ועצמאות, כך –
העבודה ללא ביבליוגרפיה וללא אזכור מקורות