תמונתו של דוריאן גריי מאת הסופר אוסקר וויילד

מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 3807
מספר מקורות 6

תקציר העבודה

תמונתו של דוריאן גריי מאת הסופר אוסקר וויילד תוכן עניינים
מבוא אוסקר וויילד- ביוגרפיה תקציר עלילת תמונת דוריאן גריי היבט ספרותי הדיון הפילוסופי והמוסרי במהלך העלילה ביבליוגרפיה מבוא
תמונתו של דוריאן גריי הוא, רומן מאת הסופר אוסקר וויילד אשר פורסם לראשונה כספר בשנת 1891.
שאלת זיהוי האומן עם יצירתו ועם מוסריות היצירה הייתה בעלת משקל כבד בחייו של וויילד. במשפט הדיבה שנערך בראשית 1895, השתמש פרקליט ב"דוריאן גריי" כספר בלתי מוסרי וסוטה המוכיח את אשמתו של וויילד והמספק ראיות לכאורה להומוסקסואליות של וויילד (הומוסקסואליות נחשבה לעברה פלילית באנגליה עד (1967.( הרומן  מתאר את חייו של אדם אשר מבחינה חיצונית נשאר צעיר ויפה לנצח, אך מבחינה פנימית הוא רקוב ומושחת. רבים טענו שיש הקבלה בין עלילת הספר והדמויות המופיעות בו לבין חייו של ויילד. הוא עצמו אמר שהוא רואה בשלוש הדמויות המרכזיות את השתקפותו שלו: "באזיל הולוורד הוא מה שאני חושב שאני. לורד הנרי הוא מה שהעולם חושב שאני. דוריאן הוא מה שהייתי רוצה להיות – בזמן אחר, אולי". הספר מתייחס להשפעה השלילית של היופי החיצוני מחד, וההשפעה החברתית מאידך, על האדם. הוא דן למעשה במסכה החיצונית שהאדם שם על עצמו, מסכה שקיימת עקב דרישות החברה המוקצנות, ודנה את האדם הפשוט לחיים של סבל ולהשחתה מוסרית.
וויילד מתאר בספר את ההבדל בין נקודות המבט של האדם הסובייקטיבי לבין אופן הראייה של האנשים הסובבים אותו, ושם דגש על השינוי באופיו של האדם ובמעשיו בעקבות חשיפה לפיתויים ולחץ חברתי.
הרומן עוסק בבעיותיו ובדעותיו של אוסקר ווילד על אודות החיים, על אודות החברה,על אודות האמנות ועל אודות האדם, ועם זאת, הרומן הוא גם דיווח אקטואלי העוסק בבעיות החברה הוויקטוריאנית על כל מומיה: ההשפעות המרעילות של הבוהמה, הפער המעמדי, הניצול, הריקנות, התיעוש והריאליזם. בעבודה אתן תחילה סקירה על חייו של אוסקר ווילד, ותקציר תמונת דוריאן גריי. בשלבי הדיון הספרותי והפילוסופי אחבר בין האמן והיצירה.