ניהול-נשים עובדות לעומת נשים שאינן עובדות

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 6740
מספר מקורות 30

תקציר העבודה

תקציר במחקר זה אנסה לעקוב אחר מניעיהן של  נשים שבחרו למצד אחד לבנות חיי קריירה תוך ויתור על גידול הילדים בדרכה המסורתית, שבה האם היא המטפלת העיקרית, לעיתים עד ויתור על חיי הזוגיות, לעומת נשים שבחרו מרצון לשמש כעקרות בית, ללא קשר להשכלתן, או למקצוע בו עבדו לפני לידת ילדן הראשון.
לשם כך בפרק הראשון אבצע סקירה כללית על מצבן של נשים בישראל בתעסוקה, ביחס לגברים וביחס לנשים עצמן(אשכנזיות לעומת ספרדיות, ערביות לעומת יהודיות), כפי שהם לקוחים מהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.
בפרק השני אסקור את הנשים עצמן,  מה מניע נשים בעלות השכלה גבוהה לתפקד כעקרות בית, האם נשים אלו שואבות סיפוק רב יותר מגידול הילדים וניהול משק הבית, מאשר הגשמה עצמית בבניית קריירה, או שהנורמות החברתיות מכתיבות להן את הדרך.
ולעומתן בקצה השני של הסקאלה אסקור מה מניע נשים לא רק לעבוד בעבודה מלאה או חלקית אלא גם לפתח קריירה שדורשת השקעת שעות מרובות מחוץ לבית , לעיתים תוך כדי וויתור על גידול הילדים  ומשק הבית, מה ההקרבות, הקונפליקטים והבעיות שנשים אלו מתמודדות איתן במשך כל יום.
פרק השלישי אסקור תחילה את הגופים החיצוניים, בתחילה את החברה בישראל מהם נורמות ותהליכי חיברות שהגברים והנשים עוברים בילדותם במקביל את המדינה מה היא עושה כדי לשנות את המצב, שבו נשים מוכנות לעבוד תמורת שכר נמוך יותר מאשר גברים למרות החוקים הקיימים,  והאם היא עושה מספיק. מהן ההטבות לנשים  לעידוד היציאה לעבודה לעומת ההטבות שיש לנשים המעודדות אותן לא לעבוד, מהם הזכויות והחובות מהביטוח הלאומי וכן אסקור את התא המשפחתי הבעלים שלמרות הרצון למשכורת נוספת בבית, הם עדין מעדיפים אישה שתלויה בהם כלכלית, שתדאג למטלות הבית והילדים.
בנוסף בפרק הרביעי אבחן את גורם מעקב נוסף בדרכן של נשים לבניית קריירה, והוא הסוגיה כי בפני נשים עומדים תנאים בלתי שוויוניים, בין נשים לגברים- בדירוג, במסלולי קידום, בשכר, בתנאי עבודה ובזכויות הפרישה, גם כאשר מדובר בנשים בעלות רמת השכלה גבוהה (בעיקר במקומות עבודה פרטים), האם קיים שוויון בשכר, בתנאים ובהון האנושי, והאם ישנה חפיפה בתנאי השכר הנלווים.
ולבסוף אסכם את הממצאים כפי שהם מופעים בספרות הידועה לנו עד היום, תוך ניסיונות למצוא פתרונות לקידומן של נשים במקומות העבודה, תיקונים לחקיקה הקיימת והצעות לשינוי לתהליכי החיברות שעליהם גדלים הדורות הבאים.
שאלת המחקר: האם הממשלה, החברה והתא המשפחתי מעודדים קריירה של נשים או את ניהול משק הבית? האם ניתן לנהל משק בית במקביל לקריירה? האם נשים מגשימות את עצמן בניהול משק הבית? האם נשים העובדות בחצי משרה או במקצועות המוגדרות נשיים במשכורת נמוכה מסייעות לעצמאותן או שהשכר הנמוך משפיע ישירות על דימוין הנמוך ותלותן בגברים?  שיטת המחקר:
ניתוח ספרות תיאורטית בתחום שאלת המחקר.
תוכן עניינים
מבוא.
3
נתונים סטטיסטים מהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה -נשים עובדות בישראל
4 -5
נשות קריירה לעומת עקרות הבית
6 -9
האם הממשלה, החברה והתא המשפחתי מעודדות קריירה.
10-13
בין גברים לנשים.
14-16
סיכום
1 7-19
ביבליוגרפיה
2 0-21
נספחים
2 2-29