המשבר הגדול בחינוך לפי הגישה הפונקציונליסטית ולפי הגישה המרקסיסטית

מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 2248
מספר מקורות 3

תקציר העבודה

בעבודה נעסוק בנושא המשבר הגדול בחינוך, נתייחס לגישה הפונקציונליסטית ולגישה המרקסיסטית ולראיית המשבר לפיהן.
בתאריך 10.10.2007, פתח ארגון המורים העל יסודיים בשביתה בתיכונים ובחלק מחטיבות הביניים ללא הגבלת זמן בטענה שתנאי השכר שלהם אינם מספיקים.
למרות ניסיונות למשא ומתן, ביום חמישי 18.10.2007 הודיעו מרצי הסגל האקדמי הבכיר באוניברסיטאות כי הם יצטרפו לשביתת בתי הספר העל- יסודיים וישביתו את פתיחת שנת הלימודים באוניברסיטאות, המחלוקת בין הצדדים היא על גובה תוספת השכר ועל המנגנון שבאמצעותו תימנע שחיקת שכר בעתיד.
אחרי חודשיים של שביתה בתיכונים הוציא בג"ץ צווי מניעה למורים שיחייבו אותם לחזור לעבוד בתאריך 13.12.2007.
אף אחד לא ידע מה יקרה ברגע שהצווים יכנסו לתוקף, אבל בסוף, אחרי כמעט 20 שעות משא ומתן ורבע שעה לפי שצווי המניעה נכנסו לתוקף, הגיעו הצדדים להסכמה שלפיה המורים יחזרו ללמד ויקבלו הטבות משמעותיות בתנאים וביניהם- העלאה במשכורות וצמצום מספר התלמידים בכיתות.
בינתיים באוניברסיטאות, הסגל הבכיר המשיך לשבות עד שהתעורר חשש שיתבטל הסמסטר.
אלא שאז, רגע לפני ביטול הסמסטר, אחרי 89 ימי שביתה נציגי הסגל האקדמי הבכיר ומשרד האוצר הגיעו להסכמה על תוספות לשכר המרצים הבכירים.
הגישה הפונקציונליסטית, רואה בחברה מערכת מורכבת מחלקים התלויים זה בזה וקיומה של המערכת והמשכיותה מותנים בסיפוק צרכים חברתיים בסיסיים, לפי גישה זו מערכת החינוך היא גוף שתלויים בו עוד גופים במדינה, ולכן בעקבות השביתה הארוכה בתולדות המדינה, נוצרו בעיות עם עוד מערכות חוץ ממערכת החינוך כמו לדוגמא: צה"ל שצריך לגייס חיילים בזמן מסויים אבל אם הם לא יסיימו את הבגרויות הם לא יוכלו להתגייס ויהיה מחסור בחיילים.
הגישה המרקסיסטית, רואה במבנה החברתי את הגורם המעצב בחברה. על-פי גישה זו, מערכות חברתיות שונות משמשות לשימור המבנה החברתי הקיים בחברה. הגישה מתמקדת בהשלכות החברתיות של ההיבטים הכלכליים הטמונים ביחסים שבין הגורמים השונים בחברה, כגון שליט ונשלט, מעסיק ועובדיו. שביתת המורים והמרצים הייתה בגלל הפן הכלכלי בעבודה שלהם, לפי גישה זו הממשלה היא הכוח שמניע את החברה והיא הבסיס הכלכלי של החברה, במקרה הזה הממשלה לא דאגה מספיק למשכורות המורים והמרצים ונוצר קונפליקט בין אנשי החינוך לממשלה.
תוכן עניינים
מבוא

3 הגישה הפונקציונליסטית
4 -5
המשבר בחינוך לפי הגישה הפונקציונליסטית
6 הגישה המרקסיסטית 7
המשבר בחינוך לפי הגישה המרקסיסטית
8 סיכום 9
ביבליוגרפיה
1 0