סיכום הילגארד- משכל

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 5105

תקציר העבודה

❀ פרק 13: המשכל (האינטליגנציה) המשכל ומדידתו מהי הגדרת המשכל (אינטליגנציה)? הגדרת המשכל תלויה בתיאוריה, ותיאוריות  לגבי המשכל שונות זו מזו באופן משמעותי. חלק מהתיאוריות טוענות כי המשכל אינו קיים כישות נפרדת,  אלא זהו הדבר שמבחני משכל מודדים. תיאוריות אחרות מגדירות את המשכל כיכולת למידה מהניסיון, יכולת לחשוב בצורה מופשטת, והיכולת להתמודד בצורה יעילה עם הסביבה. נדון קודם במדידת המשכל. ¥ מדידה פסיכולוגית בהרבה תרבויות נהוג למדוד ולהעריך את היכולות החשיבתיות של נבדקים, למשל בבתי הספר, בהערכת סיכויי הצלחה במוסדות להשכלה גבוהה, במועמדות לעבודה, בקידום בעבודה, התאמה לתפקיד, בהערכה קלינית ובמחקר. קיימים כמה תנאים הכרחיים כדי שמדידה פסיכולוגית תהיה בעלת משמעות:   § סטנדרטיזציה: כל נבדק צריך להימדד באותה צורה בדיוק. על ההוראות לנבחן להיות אחידות, ותנאי המדידה צריכים להיות קבועים, כמו למשל הזמן שמקבל הנבדק. § אובייקטיביות: הזהות של האדם הנמדד או של הבוחן לא צריכה להשפיע על תוצאות המדידה, כלומר צריכים להיות קריטריונים מדויקים לצינון.       § נורמות: ביצועי הנבדק מושווים לנורמות שהושגו באוכלוסייה הכללית או באוכלוסייה  שאליה מושווה הנמדד (כמו קבוצת הגיל שלו). § מהימנות (reliability):
מתייחסת לעקביות וליציבות של תוצאות המבחן, ומכאן ליכולת השחזור של ציוני הנבדק.
כלי המדידה צריך לתת אותן תוצאות אצל אותו אדם, אם הוא ניבדק בזמנים שונים או אם אנשים שונים מעריכים את המבחן שלו. אם ננסה למדוד אורך על ידי סרגל העשוי מגומי, לא נוכל אף לדעת כמה הוא בדיוק התארך כל פעם שבצענו באמצעותו מדידת אורך, ולכן הוא אינו כלי מדידה מהימן. מהימנות נמדדת על ידי חישוב המתאם בין שני ציונים, למשל בין שני זמנים (מהימנות מבחן חוזר-test-retest ‏ או יציבות בזמן, מהימנות טמפורלית). הנבדק שלנו ייבדק באותו מבחן בשתי הזדמנויות שונות, ונוכל לראות עד כמה הישגיו בשתי הפעמים דומים זה לזה.  ככל שההישגים דומים, ניתן לומר כי ציוני הנבדק פחות רגישים לשינויים אקראיים יומיומיים בתנאי הבחינה או במצב הנבדק (אנסטאזי,
1 990). לעיתים נותנים לאותו נבדק בשתי ההזדמנויות שתי צורות מעט שונות של אותו מבחן (כדי למנוע למידה מפעם לפעם), … העבודה ללא ביבליוגרפיה