סיכום הילגארד- אינטליגנציה

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 5257

תקציר העבודה

פרק 12: אינטיליגנציה הערכת יכולות אינטלקטואליות מבחני יכולות קוגניטיביים/ אינטלקטואליים משמשים לצרכים מעשיים: מבחני קבלה לחברות, ללימודים גבוהים וכו'. בנוסף, שיטות להערכה חיוניות לתיאוריה ולמחקר על הבדלים בין- אישיים.
על המבחנים לעמוד במס' תנאים: א. מהימנות                                                  ב. תוקף                                                  ג. תיקנון א. מהימנות: מהימנות: תוצאות עקביות וניתנות לשחזור. בודקת את מידת יציבות המבחן – הציון אמור לשקף את יכולת האדם מעבר לתנאי המבחן, ומצבו הספציפי של הנבדק באותו יום (עייפות, מצב רוח(. המהימנות מבוטאת הרבה פעמים כמתאם בין שני מבחנים שאמורים לבדוק את אותו עולם התוכן.
¯      מהימנות של מבחן – מבחן חוזר / יציבות טמפורלית = אותו מבחן לשתי קב' בהזדמנויות שונות ומתאם גבוה בין התוצאות. בדיקה באיזו מידה הציון במבחן מושפע ממצב או מתכונה.  מעבירים את אותו המבחן בדיוק פעמיים לאותם נבדקים וחישוב המתאם בין הציונים בשתי ההעברות ¯      מהימנות צורות חלופיות/ מהימנות של טפסים מקבילים = שני נוסחים שונים  לאותו מבחן שמועברים לאותה קב' ומתקבל מתאם גבוה בין התוצאות. בודק את יציבות התוצאה מעבר לשינוח הנוסח. המיקום היחסי (ולא הציון) של נבדק יחסית לנבדקים אחרים אמור להישמר ברוב המקרים . בדיקה מקובלת: בודקים נבדקים בשתי הגרסאות ומחשבים מתאם בין הציונים בשתי הגרסאות.  מעל 0.8
¯      עקביות פנימית =  בדיקת ההומוגניות של הפריטים במבחן – האם הם בודקים את אותו התחום? האם כל השאלות מכוונות לאותו עולם תוכן? מהימנות פנימית מחושבת למשל על ידי חלוקת פריטי המבחן לשניים (למשל, פריטים זוגיים מול פריטים אי זוגיים), מתן ציון לכל חלק וחישוב מתאם בין שני הציונים. המתאם שחושב הינו המהימנות הפנימית/ החצויה של המבחן.       מתאם גבוה מצביע על מבחן הומוגני ויציב יותר Z מהימנות גבוהה יותר.
המידה שבה שאלות נפרדות במבחן מודדות את אותו הדבר. מתאם בין ציונים שהושגו  ע"י קב' אנשים בכל שאלה ובין הציון הכללי שלהם.
מאפשר להיפטר מפריטים "לא מהימנים", להעלות עקביות פנימית וכך להעלות את מהימנות המבחן.
¯      הסכמה בין מדרגים או מהימנות בין שיפוטית = בדיקה באיזו מידה הציון במבחן הוא תלוי שיפוט סובייקטיבי.  רלוונטי במבחנים שהציון מבוסס על שיפוט התרשמותי.  למשל: ציון תצפית בוידיאו, ציון על חיבור, ציון על איכות תוכנית מחשב.  בדיקה מקובלת: המבחן נבדק בידי שני שופטים, ומחושב המתאם בין הציונים שניתנו על ידי שני השופטים. כאשר צריך להעריך ביצוע אינטלקטואלי או התנהגות חברתית באופן סובייקטיבי בודקים מתאם בין ציונים של 2-3 שופטים, מתאם גבוה. דוגמא: דירוג אגרסיביות בין ילדים בגן.  מעל 0.9
-מבחן יכולת מובנה היטב – מהימנות 90 ומעלה -מבחני אישיות ושיפוטים סובייקטיביים מקדם מהימנות 70. מהימנות הציון הכללי של מבחן גדלה ככול שמספר הפריטים המהימנים בו גובר. הגיון דומה במבחנים סובייקטיביים  – הגברת המהימנות ע"י הוספת שופטים.    המבחן הינו מדגם של התנהגויות האדם: למשל, מבחן במתמטיקה הוא מדגם של מה שהאדם יודע במתמטיקה.
איכות מדגם נקבעת על ידי:
גודל המדגם: ככל שמדגם גדול יותר, כך הוא אמין יותר (משקף יותר את האוכלוסייה).  השונות בין ההתנהגויות המהוות את התכונה הנמדדת: ככל שהשונות קטנה יותר, כך יש צורך במדגם התנהגויות קטן יותר על מנת לקבל אמדן יציב של התכונה.
מבחן לא מהמן לא יכול להיות תקף: העבודה ללא ביבליוגרפיה