10285 שיטות מחקר במדעי החברה: עקרונות המחקר וסגנונותיו

תקציר העבודה

10285 שיטות מחקר במדעי החברה: עקרונות המחקר וסגנונותיו – ממ”ן 12, ציון 94 – כולל הערות המנחה.
חומר הלימוד למטלה: 3.
נושאים מרכזיים: סולם מדידה, טרנספורמציה, תוקף, מהימנות, שונות.

שאלה 1:
בסקר שנערך לפני ההתנתקות מרצועת עזה נלקח מדגם של נחקרים שvתבקשו לענות על שאלות שונות לגבי מידת תמיכתם בהתנתקות.
אחת השאלות שנשאלה היhתה: “האם לדעתך ההתנתקות מרצועת עזה היא מהלך נבון או טhפשי”? (הקף בעיגול את התשובה המתאימה לדעתך)/
א. מאוד טיפשי
ב. טיפשי
ג. נבון
ד. מאוד נבון
הציונים שניתנו לתשובות השונות היו על פי המפתח הבא: מהלך מאוד טיפשי – 0 , מהלך טיפשי – 1, מהלך נבון – 2, ומהלך מאוד נבון – 3.

א. מהו סולם המדידה שתואר בשאלה? תשובה: סולם סדר
ב. אילו החוקר היה מחלק את המשיבים לשתי קטגוריות: חושב שהמהלך טפשי (קטגוריות א+ב) וחושב שהמהלך נבון (קטגוריות ג+ד) – האם סולם המדידה היה
משתנה? הסבר בקצרה. תשובה: לא היה משתנה.
ג. אילו מהטרנספורמציות על מערכת המספרים שצוינה מותרת? הסבר.
1. הוספת קבוע חיובי לכל ערך – טרנספורמציה מותרת.
2. הכפלת כל ערך ב- 0 – טרנספורמציה אינה מותרת.
3. חלוקת כל ערך ב – 1 – טרנספורמציה מותרת.
4. הכפלת כל ערך ב- 2 – טרנספורמציה אינה מותרת.

שאלה 2:
חוקר חיבר שאלון למדידת כושר ביטוי מילולי בעל פה. כדי לבדוק את תוקפו בחן החוקר את:
א. ההבדל בין מדגם של מרצים פופולריים לבין מדגם של פקידים.
ב. הקשר בין שאלון זה לבין שאלון שבודק כושר ביטוי בכתב.
ג. ההבדל בין נשים וגברים בכושר ביטוי מילולי בעל פה.
לגבי כל סעיף ציין באיזה סוג של בדיקת תוקף נעשה שימוש והסבר גם במונחי שיטות ותכונות.

שאלה 3:
בית ספר למשחק בנה מבחן לקבלת מועמדים לבית הספר. המבחן כלל מספר קטעים מסרטים קלאסיים ועל המשיב היה לציין לגבי כל קטע איזה טעויות במשחק עשה השחקן הראשי. המבחן הועבר ל 40 מועמדים. תגובות המועמדים נותחו וצוינו על ידי שחקן ותיק. לכל מועמד ניתן ציון התאמה: מתאים להיות שחקן/לא מתאים.
א. כדי לבדוק את טיב מבחן הקבלה ניתח שחקן ותיק נוסף את תגובות המועמדים. להלן לוח המתאר את התפלגות ההסכמה/אי-הסכמה בין שני השחקנים הוותיקים לגבי מידת ההתאמה של המועמדים להיות שחקנים. המספרים בתאים הם מספרי נבדקים….
1. איזו בדיקה ערך החוקר? תוקף או מהימנות?
2. מאיזה סוג? הסבר במונחי שיטות ותכונות.
3. מה ניתן לומר על טיב המבחן לאור התוצאה שמוצגת בטבלה?
ב. הנח כי כל המועמדים התקבלו לבית הספר ללימוד משחק. בניסיון נוסף לבחון את טיב מבחן הקבלה נמדדה רמת ההצלחה של המועמדים בבית הספר. לכל מועמד ניתן ציון סופי בתום לימודיו בבית הספר: הצליח או נכשל. הטבלה הבאה מתארת את התפלגות הערכת ההתאמה כפי שניתנו על ידי השחקנים הוותיקים (מתאים/לא מתאים) בקרב המצליחים והנכשלים לפי ציון סיום בית הספר. הערכים בתאים הם מספרי נבדקים….
1. איזו בדיקה ערך החוקר? תוקף או מהימנות?
2. מאיזה סוג? הסבר במונחי שיטות ותכונות.
3. לאור התוצאה מה תוכל לומר על טיב מבחן הקבלה? הסבר.
ג. החוקר קיבל נתונים לגבי כל אחד מהמועמדים לגבי הצלחתם כשחקנים (שחקן מצליח/שחקן לא מצליח.) הצע לוח נתונים שבו מבחן הקבלה:
1. מצליח לחלוטין לנבא את ההצלחה בעבודה כשחקן.
2. נכשל בניבוי ההצלחה בעבודה כשחקן.

שאלה 4:
חוקר בנה שאלון הבודק נטיה להרגיש מתוסכל. השאלון כלל 10 פריטים. כל פריט יכול לקבל ציון שבין 1 ל-4.
לכל נחקר נבנה ציון שיכול היה לנוע בין 10 (כלל לא חש מתוסכל) ל 40 (נוטה להרגיש מאוד מתוסכל) הנח שהשאלון הועבר פעמיים לחמישה סטודנטים.
לפניך טבלה ריקה….
א. מלא את הטבלה עם נתונים פיקטיביים למצב בו אחוז שונות הטעויות בציוני הנבדקים הוא 100.
ב. מלא את הטבלה עם נתונים פיקטיביים למצב בו אחוז שונות הטעויות בציוני הנבדקים הוא 0.
ג. מה יהיה ערך מקדם המהימנות בכל אחד משני המצבים? הסבר בקצרה.