סמינר בניהול פיננסי מתקדם

תקציר העבודה

סמינר סוגיות נבחרות במימון – ניהול ערך עבודה סמינריונית בנושא: VALUE MAXIMIZATION, STAKEHOLDER THEORY, AND THE CORPORATE OBJECTIVE FUNCTION (By Michael G. Jensen – Harvard Business School) תוכן עניינים

1 .             מבוא. 2
2 .             מקסום ערך, בעלי עניין ו- Balanced Scorecard  – תיאוריה ומחקר. 3
3 .             תקציר המאמר. 5
4 .             תיאור החברות. 7
4 .1.       דובק בע"מ  7
4 .2.       מ. ח. אלישר הפצה בע"מ. 8
5.             שוק הסיגריות. 9
6 .             יישום המאמר לשוק הסיגריות בישראל. 11
6 .1.       שאלות המאמר. 11
6 .2.       תיאורית מקסום הערך. 18
6 .3.       תיאורית בעלי העניין 19
6 .4.       Balanced Scorecard –… 23
7.             סיכום..
5
8 .             ביבליוגרפיה. 26
נספח 1 – חלוקת סגמנט המחיר בשוק לפי יצרנים ומחיר. 27
נספח 2 – חלוקת המעשנים כאחוז מהאוכלוסייה על פני זמן, גבר, אישה וקבוצות גיל. 28
נספח 3 – חלוקת המעשנים מספר סיגריות ליום, גבר ואישה לפי קבוצות גיל. 29
                                   
1 .                  מבוא
העבודה מבוססת על המאמר:Value maximization, stakeholder theory, and the corporate objective function, Michael G.Jensen  (להלן: "המאמר").
המאמר בוחן את אופן קבלת החלטות בארגון למטרת רווח, טווח הזמן לקבלת החלטה ובאיזה דרג מתקבל. המחבר מתייחס באופן ביקורתי לשתי תיאוריות מקובלות להערכת אפקטיביות ארגונית וקבלת החלטות – מקסום ערך ותיאורית בעלי העניין. כמו כן, מבקר ג'נסן את מודל ה- Balanced Scorecard המשמש ככלי למדידת ביצועים.
בעבודה זו בדקנו כיצד באים לידי ביטוי הנושאים המועלים במאמר בשתי חברות הפועלות בשוק הסיגריות – חברת דובק בע"מ (להלן: "דובק"), חברה יצרנית ומפיצת סיגריות וחברת מ.ח. אלישר בע"מ (להלן: "אלישר")  בעלת זיכיון להפצת סיגריות של קונצרן אלטריה-פיליפ מוריס העולמי.
חברת דובק נוסדה בשנת 1935, מייצרת את הסיגריות במספר מפעלים, מייבאת סיגריות מחו"ל (בעיקר הולנד ודנמרק) ולאחרונה מייצאת בהיקף קטן לחו"ל. החברה בעלת מערך הפצה המגיע לכ- 12,000 נקודות מכירה וכיום הינה בעלת נתח שוק של כ-36% מהשוק הישראלי עם המותגים טיים, גולף, נובלס, אירופה ועוד. בשנת 1989 הוכרזה כמונופול בשוק הסיגריות מיצור מקומי.
אלישר הוקמה בשנת 1999 כחברת הפצה בלעדית של מוצרי פיליפ מוריס בישראל, כפופה להוראות והנחיות פיליפ מוריס העולמית. חברת אלישר היא תוצר של פעילות חברה משפחתית אשר הוקמה בשנות ה-40 על ידי מנשה אלישר ואשר עסקה ביבוא, הפצה חלקית של סיגריות פיליפ מוריס ואחרות.
שווי שוק הסיגריות הישראלי מוערך בכ-1.5
מיליארד דולר בשנה. מרכיב העלויות העיקרי בתחום זה הוא המסים המועברים לממשלה.
השוק עובר שינויים רגולטורים, בעיקר בתחום הפרסום. למרות המגבלות, מעמדן של החברות איתן.
הואיל והחברות הנן פרטיות, עיקר המידע נאסף באמצעות שיחות רבות עם בעלי תפקידים שונים בהנהלות שתי החברות. חברת דובק היתה חברה ציבורית עד רבעון ראשון 2002, דבר אשר הקל במעט על מלאכת איסוף המידע.            מצאנו כי לדובק ואלישר יעדים ארגוניים דומים, כמו גם האופן וטווח הזמן לקבלת החלטות, בשינויים מסוימים הנובעים מהבדלי הפעילות ומבנה הבעלות בחברות. בהמשך העבודה דנו כיצד גישות מקסום הערך ובעלי עניין, באות לידי ביטוי בכל אחת מהחברות. המלצנו לחברות לבצע פעילויות שונות העשויות לשפר את תדמיתן בפני הקהילה והממשלה ולהגדיל את שביעות רצונם של בעלי עניין אלו.
כמו כן, נמצא כי החברות אינן מיישמות כלים למדידת ביצועים כגון ה- Balanced Scorecard. המלצנו לחברות לשקול שימוש בכלים אנליטיים אלו תוך דיון ביתרונותיהם ובחסרונותיהם.