ניידות המספרים בישראל בשוק הסלולארי

מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 3942

תקציר העבודה

עבודה בכלכלת עסקים ניידות המספרים בישראל בשוק הסלולארי תקציר ב – 2.12.2007, יום ראשון ב8:00 בבוקר התחילה בישראל אחת ממהפכות הצרכנים הגדולות ביותר שהיו כאן, מהפכת ניידות המספרים.
המהפכה הזו שנוגעת לכל אחד ואחת מאיתנו, אמורה לשנות את פניו של שוק התקשורת בארץ ולשפר את רמת התחרות והשירות שאנחנו כצרכנים מקבלים מכל חברה.
מטרת עבודה זו, הינה לסקור את רפורמת ניידות המספרים בישראל, בשוק הסלולאר, את מבנה שוק הסלולאר בישראל, צורת הפעולה של הרפורמה בישראל, את אופי העבודה וההצלחות/אי ההצלחות של רפורמה מסוג זה בעולם,  את הבעיות הכרוכות בפעולה כה פשוטה למתבונן מבחוץ ואת חבלי הלידה שהופיעו בתחילת פעולתה בארץ. כמו כן אסקור את היערכות חברות הסלולאר בארץ לניידות המספרים ואת הפעולות שכל אחת מהן ביצעה על מנת לחזק/לשמור על כוחה בשוק תחרותי וקשה זה, וכמובן, אדבר על ניידות המספרים מבחינת מי שאמור להיות הנהנה העיקרי ממנה – הצרכן.
לסיכום אנתח את הרפורמה מבחינת נקודת המבט שלי, הן כצרכן והן כמי שחקר את אופי העבודה של כל הגורמים הנוגעים בדבר ואביע את דעתי האישית למהלכים שהובילו לרפורמה זו.
מבוא:
ההוצאה על שירותי תקשורת בכלל ושירותי תקשורת סלולארית בפרט, הינה משמעותית עבור משקי הבית בישראל ומשקל בסל ההוצאות הולך ועולה. נכון לשנת2006 הוציאו משקי הבית בישראל 9
מיליארד ₪ על שירותי טלפוניה. 6 מיליארד מסכום זה יצא על שירותי סלולאר (לא כולל הוצאה על עלות המכשירים), בממוצע 3164 ₪ למשק בית. הצרכן הישראלי, התרגל בשנים האחרונות לנוחות ולזמינות שמספק לו המכשיר הנייד והפך את החשבון החודשי שמקבל מחברת הסלולאר שלו, לאחד ממרכיבו העיקריים של הוצאותיו החודשיות.
בישראל קיימות כיום 4 חברות סלולאריות פעילות (סלקום, פרטנר, פלאפון ומירס) אחת הטענות העיקריות כלפי הרגולאטור בארץ, במרוצת השנים, הייתה ששוק הסלולאר הינו שוק שאין בו תחרות משוכללת, אלא שוק בו קיימות ארבע חברות גדולות המנהלות ביניהן תחרות מוגבלת, כמו אוליגופול – כפי שקורה בין שלושת הבנקים הגדולים. לפיכך, אמרו, במידה ורוצים בטובת האזרח, הגברת התחרות בענף היא משימה מרכזית. כבר בסוף שנת 1997,  עלה לאוויר הרעיון של ניידות מספרים, ע"י משרד התקשורת. רעיון זה שהיה כחלק משורה של שינויי חקיקה, שיועדו לפתוח את שוק התקשורת לתחרות, אמור לאפשר למנויי הרשתות הסלולאריות ומנויי הטלפונים הקווים להעביר את חשבונם למפעיל אחר, אך להישאר עם מספר הטלפון והקידומת הישנים שלהם.
המטרה העיקרית ברפורמה זו היא שחופש הבחירה של הלקוח יגדל וכן, כוחו מול המפעיל – יעלה. כמו כן ההיצע בשוק הסלולאר יעלה, כי למפעילים חדשים וקטנים יהיה כדאי להיכנס לשוק. כלומר: רמת התחרות תעלה וכך גם רמת היעילות. במצב לפני ניידות המספרים, הצרכן, למעשה, היה שבוי בידי חברת הסלולאר. בכדי לעבור מחברה לחברה הוא נאלץ לשנות את המספר ואת הקידומת ולהודיע על כך לכל מי שנמצא עמו בקשר. זה עולה כסף וכרוך בטרחה, בעיקר לעסקים, שכן שלקוחותיהם התרגלו כבר למספר הישן. ברמת הענף, זה מקשה על חברות חדשות להיכנס לתחום, ופוגע בחברות קטנות יחסית.