שוק הסלולאר בישראל

מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 3216

תקציר העבודה

שוק הסלולאר בישראל עבודה בכלכלה אקטואלית מבוא:
הצרכן הישראלי, התרגל בשנים האחרונות לנוחות ולזמינות שמספק לו המכשיר הנייד והפך את החשבון החודשי שמקבל מחברת הסלולאר שלו, לאחד ממרכיביו העיקריים של הוצאותיו החודשיות. אי לכך ובהתאם לזאת, 4 החברות הסלולאריות הקיימות בישראל  (אורנג', סלקום, פלאפון ומירס) הפכו להיות מהחברות הגדולות והמובילות בארץ, המשפיעות על השוק ועל הצרכן הישראלי.
החברות הסלולארית כולן (למעט מירס) נראות למראית עין כזהות כמעט לחלוטין, כמעט ולא ניתן להבחין בהבדל מהותי בין אחת לשנייה.
לכל אחת מהן מספר לקוחות דומה (3-2.6 מיליון לקוחות לכל אחת מהן), הן מציעות לצרכן שירותים, הדומים במרכיביהם, שנבדלים לרוב בסממנים חיצוניים בלבד ושמתומחרים לצרכן במחירים כמעט וזהים. לכן נוהגים להגדיר את שוק זה כשוק אוליגפוליסטי, בו מתפקדות החברות בו כמונופול של קבוצה, שבה תנודות המחירים לצרכן נעשות לעיתים במקביל ואף נראים שנעשים בתיאום עם המתחרות, ולכן פוגעות בתחרות הנדרשת והמתבקשת.
התקשורת הסלולארית והטלפון הסלולארי, הומצאו באמצע שנות ה-80 של המאה ה-20 והצליחו במהרה לגרום לאחת המהפכות הגדולות ביותר בתולדות התקשורת. המהפכה התבטאה בעיקר במישור החברתי, שכן באמצעותה ניתנה אפשרות לאינטראקציה רחבת היקף במגוון אפשרויות – שיחות טלפון, SMS, גלישה באינטרנט, צפייה בשידורים חיים ואף ניווט לוויני ותרמה תרומה מכרעת להפיכת העולם כולו לכפר גלובלי.
מבחינת המשק הישראלי ההוצאה על שירותי תקשורת בכלל ושירותי תקשורת סלולארית בפרט, הינה משמעותית עבורו ומשקלה בסל ההוצאות הולך ועולה. נכון לשנת2006 הוציאו משקי הבית בישראל 9 מיליארד ₪ על שירותי טלפוניה. 6 מיליארד מסכום זה יצא על שירותי סלולאר (לא כולל הוצאה על עלות המכשירים), בממוצע 3164 ₪ למשק בית.
במהלך השנתיים האחרונות חוקקו מספר חוקים שהביאו להגדלת התחרות בענף הסלולאר ולהסרת חסמים אשר פגעו בזכויותיו של הצרכן הישראלי. ראשית כל חוקק חוק ניוד מספרים אשר שינה את חוקי המשחק ואיפשר לכל צרכן בישראל לעבור ממפעילה אחת לשנייה  תוך שמירת מספר הנייד הישן. הדבר היווה חסם גדול עקב היקשרותם של הלקוחות למספר הנייד. חוק נוסף שחוקק בכנסת הביא להגבלת ההיקשרות המקסימאלית של לקוח פרטי לחברת סלולאר למקסימום של שנה וחצי במקום שלוש שנים. הרגולאטור הצליח גם לפקח על מחירי השיחות שנגבים על ידי חברות הסלולאר בישראל ומנסה פעם אחר פעם להגביר את התחרות בענף ולהגדיל את יכולתו של הצרכן להתמקח.