חיבור ביקורתי על אירגון " קו אופ " שיווק קמעונאי וישומם

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 5912
מספר מקורות 16

תקציר העבודה

נושא העבודה :
עבודה אישית במודול  שיווק  קמעונאות  ולוגיסטיקה תקציר מנהלים:
רשת הריבוע הכחול החלה את דרכה עוד בשנת 42 כאשר מספר אגודות צרכניות שיתופיות התאחדו ביניהם ונוצרו
3 קבוצות אשר אחת מהן היא אגודה שיתופית קו אופ הריבוע הכחול. בשנת 1996 הופכת הרשת לריבוע הכחול בע"מ ומונפקת בבורסה. כיום יש לרשת 171 סניפים הפרוסים בכל הארץ עם 6 תת  רשתות (קואופ ,סופר סנטר, סופר סנטר סיטי, מגה קינג סנטר ושפע מהדרין ) אשר פונות לכל הפלחים בארץ.
רשת קואופ הריבוע הכחול נחשבת לרשת הגדולה מתוך השלוש המובילות כיום (שופר סל וקלאב- מרקט) היתרון התחרותי של הרשת מתבטא במספר דברים – מרכז לוגיסטי מתקדם, מותג בית איכותי וזול(private label-Leader price), כוח קניה גדול מאוד, מרכז קניות מקוון מתקדם ביותר, פעילויות מיוחדות בסניפים למען הלקוחות (הפנינג פעילויות קד"מ, מבצעים מיוחדים וכ'), מועדון לקוחות הגדול במדינה, פעילויות למען הקהילה, ניהול קטגוריות מתקדם בחנויות, אתר אינטרנט – הזמנות דרך האתר, שרות הזמנות טלפוני ופיתוח טכנולוגי מתקדם.
לרשת מערכת מידע מתקדמת כאשר את ניהול המלאי והממשק עם הספקים מבצעת מערכת E.D.I את הבקרה והתפעול של הלוגיסטיקה ישנה מערכת W.M.S  ובין כל המערכות נמצאת מערכת ה-   E.R.P   אשר מקשרת ביניהם. המערכת הזאת היא פיתוח פנימי של הרשת ודרכה ניתן לראות את כל הנתונים הדרושים הן ברמת החנות והן ברמת הרשת כך שהמערכת שקופה בכל שלב ומצב וניתן ליעל כך את העבודה "און ליין " ולהגיב במידת הצורך (פעילות מתחרים ,עודפי ו/או חוסרי סחורה וכו').
המתחרים העיקריים של הרשת הם שופר סל, קלאב-מרקט, , רשתות קטנות כמו קו אופ ירושלים, מטרו מרקט, טיב-טעם ועוד, וחנויות קמעונאיות גדולות כדוגמת חצי חינם חביב ירקונים יד יצחק. לכל אחד מהמתחרים ישנם יתרונות וחסרונות אשר יובאו בהמשך.
הרשת אשר חשבה בעבר שכמות תיתן לה יתרון תחרותי פתחה את מועדון ביי-אנד-בונוס אשר משותף למספר חברות כאשר מספר החברים בו מגיע למיליון , אולם הרשת הבינה שאין העיקר הוא הכמות אלה צריך לדאוג גם ללקוחות על מנת ליצור אצלם נאמנות לרשת וע"י כך להניע אותם לבצע את הקניות שלהם בריבוע הכחול .
הנאמנות של הלקוחות תיגרם ע"י שרשרת פעילויות שצריכה הרשת לבצע , דרך מועדון הלקוחות או פורום לקוחות, דרך אתר האינטרנט שם תוכל הרשת ללמוד יותר על אופי הקנייה-צריכה של לקוחותיה ולהכיר טוב יותר את הלקוחות שלה ובכך לתת להם פתרונות מדויקים יותר לרצונות שלהם. תוכן עניינים:
תקציר מנהלים –2
מבוא  -…
4
1 .רקע על הארגון  -.5
   נתונים כלליים  –5
  חזון  –6
  פילוסופיה  ..6
  פלחי שוק  …7
  מבנה חברה  8
  גלגל הקימעונאות  -.9
  הגורמים ליתרון התחרותי  –10   הסביבה התחרותית של הארגון   .12
2 . Swot  -14
3 . פילוח קהלי מטרה  .15
4 . תמהיל השיווק הקמעונאי    -16
   תמהיל המוצר  –.17
   תמהיל המחיר  –.17
   תמהיל המקום  –17
   תמהיל הקד"מ –.17
   הפצה ולוגיסטיקה -.17
5.מערכת המידע  -…18
6 . אסטרטגיית אינטרנט –…19
7. ניתוח סניף סופר קו אופ באזור השרון -21
8 . סיכום ומסקנות -.22
9. ביבליוגרפיה  –23
העבודה לא כוללת נספחים מבוא:
עבודה זאת תעסוק ברשת המזון הגדולה בארץ –הריבוע הכחול . במסגרת העבודה  ננתח את החברה (כולל SWOT) , נבחן את המבנה  שלה , נציין מהו החזון של החברה וכיצד מממשת החברה את מילות החזון לפעולות בשטח. נבחן מיהם המתחרים העיקריים של הרשת ומה היתרון התחרותי של כל אחד מהם.
נבחן מיהם לקוחות החברה, למי היא פונה , האם החברה מצטיירת בעיני הלקוחות כחברה עם מחירים זולים ומעמד נמוך או לא , נעסוק בנאמנות הלקוחות , האם היא קיימת, איך יוצרים אותה, ונבחן האם יש לחברה יתרון תחרותי ואם כן- מהו.
נכיר את אתר האינטרנט של החברה במה הוא מועיל לחברה וכיצד פילוח של קהלי יעד באינטרנט מסייע בהכרת לקוחות החברה טוב יותר.
ננסה להבין דרך האתר של החברה איך רוכשים הלקוחות בימי מיתון אלה. האם משלימים רק את הדברים הבסיסיים? האם בכלל רוכשים מהאתר? וכו'.
נבדוק את תמהיל השיווק באתר , האם הוא תואם את זה של חנויות הרשת? האם האתר ידידותי ללקוחות הרשת –למשתמשים בו ?
כמו כן, נסקור אילו מערכות מידע קיימות בארגון וכיצד מערכות אלו תומכות הן בניהול והן בשיווק. בנוסף, נתמקד בסניף סופר-קו אופ בקניון באיזור השרון שהוא אחד מתוך ששה תת-קטגוריות של סניפי רשת הקו-אופ הריבוע הכחול, ונראה כיצד הפרמטרים של תמהיל השיווק והפרמטרים הסביבתיים משפיעים על תפקוד הסניף.
חלק 1: רקע על הארגון:
קו אופ הריבוע הכחול נוסדה בשנת 1942 כאשר מספר אגודות צרכניות שכונתיות שיתופיות התאגדו ביניהם . במשך בשנים התחברו האגודות השיתופיות הצרכניות ביניהם והתרכזו לשלושה תאגידים גיאוגרפים נפרדים: קו אופ צפון, קו אופ ירושלים, וקו אופ הריבוע הכחול. ההסתדרות שלטה על כל המינויים ועל כל הפעילויות .
בשנות ה-70 התגלו מספר פרשות שחיתות ולכן ההסתדרות החליטה על מהפך ותוכנית הבראה.
ב-1982 מינתה ההסתדרות את בני גאון למנכ"ל הריבוע הכחול אשר העלה את הרשת להישגים מרשימים והפך אותה למפעל מודרני מצליח.
בשנת 1996 כל הנכסים מועברים מהאגודה השיתופית לחברה החדשה : הריבוע הכחול ישראל בע"מ אשר הופכת לחברה בורסאית ומונפקת בבורסה בניו יורק ,ההנפקה מצליחה והאגודה מחזיקה ב-80% ממניות החברה.
כיום מחזיקה  הריבוע הכחול בבעלותה גם 80% ממניות המשביר לצרכן ו-75% ממניות ריבוע הכחול רהוטים , המחזיקה בזיכיון של איקאה ובמספר נכסי מקרקעין ,בנוסף יש לרשת שליטה בתחנת הרדיו "רדיו ללא הפסקה" שהוא הרדיו האזורי הפופולארי ביותר עם רייטינג של למעלה מ-22% .
הריבוע הכחול ישראל נסחרת בבורסה בניו יורק ובתל אביב . החברה רווחית , ושווי השוק שלה עומד על מעל ל-540 מיליון דולר.
כיום הרשת מהווה 34% מנתח השוק של רשתות המזון בישראל. לרשת ישנן שש רשתות בת אשר משרתות אוכלוסיות לקוחות שונים (מגה, קינג- סנטר ,סופר סנטר ,קו אופ, סופר סנטר סיטי והרשת החרדית שפע מהדרין). מחזור המכירות השנתי של הרשת נאמד בכ- 1.32 מיליארד דולר.
לריבוע הכחול ישנם 171
סניפים ברחבי הארץ והיא הרשת הגדולה ביותר בארץ הסניפים פרוסים מהצפון הרחוק בתוך כפרים ערביים – ועד הדרום הרחוק באילת . שטח המכירה של הסניפים מגיע ל- 277,000 מ"ר.
בנוסף הריבוע הכחול היא הרשת הראשונה בישראל אשר נכנסה לתחום המותג הפרטי תוך הגדלת הרווחיות ומתן מוצרים באיכות גבוהה ומחירים נמוכים.
נתונים כלליים על הרשת:
ü      מובילה את שוק קמעונאות המזון בישראל למעלה מ – 60 שנה. ü      34% מנתח שוק רשתות המזון בישראל. ü      5 רשתות בת משרתות אוכלוסיית לקוחות שונים. ü     
1 .29 מיליארד דולר מחזור שנתי .
ü     
2 77,000 מ"ר שטח מכירה .
ü      למעלה מ – 171 סניפים. ü      מותג פרטי – Leader Price .
ü      קובעים סטנדרטים חדשים בשוק קמעונאות המזון.
ü      ניהול קטגוריות מתקדם. ü      תו תקן בינלאומי ISO 9002 לאיכות השירות ללקוח .
ü      כ – 75487200 עובדים .
חזון הארגון: להיות הרשת המזון הקמעונאית הגדולה המובילה והכדאית ביותר בישראל בתחום האיכות, השירות והמחיר.