חיבור ביקורתי על אירגון "ג'מבו " שיווק קמעונאי וישומם

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 9451
מספר מקורות 18

תקציר העבודה

מטלה אישית במודול :
בנושא –
1 .     תקציר מנהלים:
בהתאם לרוח הדברים האלה, שב"ג'מבו" מנסים ליישם – שהלקוח הוא "אורח".
את, מיכל כהן, הינך אורחת שלי בעבודה זו, ומקווה שתשמרי ל"ג'מבו"-
בחודש נובמבר 2001 רכשה קבוצת בורוביץ'  – רוזן את קלאבמרקט ואת רשת ניו-פארם מקבוצת מטרו, תמורת כ – 430 מיליון שקל. קלאבמרקט הינה הרשת השלישית בגודלה בישראל.
בתחילת ינואר 2002, מונה למנכ"ל רשת קלאבמרקט, יעקב גינצבורג, שהגיע מניהול המשביר-לצרכן. לאחר רכישת המניות ושינויי הבעלות, החלה רשת קלאבמרקט, תחת שרביטו של גינצבורג, בנקיטת תהליכי התייעלות, אשר כוללים בין היתר, סגירת סניפים לא רווחיים, כינוס מותגים וצמצום מצבת כוח האדם. בענף רשתות שיווק המזון פועלות שתי רשתות  נוספות: רשת השופרסל ורשת הריבוע -הכחול. ברשות שלוש רשתות השיווק העיקריות כ- 480 סניפים. מתחריה הנוספים של קלאבמרקט הינם הרשתות הפרטיות, "חצי-חינם", "חביב", "יד-יצחק" ו"טיב טעם". המעבר של תרבות הצריכה העירונית למרכזי קניות גדולים, כמו פאואר סנטרים למינהם, הביאו את הרשתות לפתח את חנויות הדיסקאונט הכבד. חנויות אלו מתאפיינות במגוון רחב במיוחד של מוצרים ומאגדות בתוכן מגוון רחב של מוצרי  NON FOOD ( מוצרים שאינן מתחום המזון) למרבית החנויות חניה צמודה ומרווחת ,מרווחים גדולים בין מדפי הקנייה ושעות פתיחה גמישות יותר. חנות הדגל, בעלת אותו קונספט הינה, "ג'מבו בארות יצחק", הנמצאת ליד צומת הטייסים, בין יהוד לפ"ת, בבארות יצחק, במרכז  "פאואר-סנטר ONE", על שטח של 11,000 מ"ר, הכוללים בתוכו את הקונספט של חנות בתוך חנות. במרכז ישנם מספר חנויות גדולות נוספות שמושכות קהל, כמו : " הום – סנטר " , "גלי", "  בורגר ראנץ' " , " מסעדה ", " תחנת דלק – סונול " ועוד.
יש לציין את העובדה שלנוכח נטישת הלקוחות, ותנועה דלה של קונים, ג'מבו בארות-יצחק בימים אלה ממש נלחמת על חייה.
רשת קלאבמרקט צריכה להשיג תוצאות הרבה יותר טובות ב" ג'מבו בארות יצחק ", וזאת ניתן להשיג תוך מספר שינויים שבעבודה יבואו לידי ביטוי: בתהליך ניהול הקטגוריה יש לחדש את החנות, בתמחור יש להוריד את המחירים לתקופה ארוכה תוך הירתמות הספקים בשינוי תצוגות ושיפור הנראות, בבניית והקמת דברים ייחודיים ויצירתיים לשיפור חלל החנות.
יש להחזיר את נאמנות הצרכנים, תוך כדי חיזוק המותג "ג'מבו", בפיתוח ושיפור אתר המקוון  " סופרנט ", ולהשתמש נכון במערכות המידע הקיימים בכדי לשפר את המצב.
בעבודה היומיומית שלי , כמנהל מכירות בחברת "תנובה " חלב, "ג'מבו בארות יצחק" הינו לקוח שלי, ובהתאם לכך העבודה הינה מקיפה ועמוקה, תוך התייחסות לכל המטלה, ולכן גם כמות המילים הינה גדולה כ – 8,000.
מקווה שהעבודה מעניינת ומאתגרת,כשברמה האישית היא תרמה לי מאוד, ולכן, לך התודה! תוכן העניינים:
1. תקציר מנהלים עמ'
1
2 . רקע ומבוא                 2.1.
קלאבמרקט -עמ'
3 -4
                                2.1.1.
מבנה ארגוני של קלאבמרקט –.עמ' 4
                2.2. סקירה ענפית של רשתות השיווק -עמ' 5-6
                                2.2.1.
מבנה הרשתות .עמ' 7-8
3 . PORTER                 3.1. לקוחות                                 3.1.1.
פריסת סניפי הרשת –עמ' 9
                                3.1.2.
מיקום הרשתות עמ' 10                                 3.1.3.
קניות משקי הבית ברשתות המזון -עמ' 10                                 3.1.4.
השוק הפרטי -עמ' 11
                3.2. הסביבה התחרותית                                 3.2.1.
שופרסל –.עמ' 12
                                3.2.2.
קו-אופ הריבוע הכחול -.עמ' 13
                                3.2.3.
הרשת השלישית ואחרים ..עמ' 14 – 13
                3.3.
מגמות –…עמ'
1 5
                3.4.
ספקים –..עמ'
1 5
4 . ניתוח PEST – רשתות שיווק                 4.1. סביבה פוליטי ..עמ' 16
                4.2. סביבה כלכלי …עמ' 16
                4.3. ניתוח סוציולוגי עמ' 16
                4.4. ניתוח טכנולוגי .עמ'
1 7
5. ניתוח SWOT – קלאבמרקט –.עמ' 19 – 18
                5.1. מטריצת TOWS – קלאבמרקט -..עמ' 20
6 . ג'מבו בארות יצחק —
עמ' 21
7. תמהיל השיווק הקמעונאי                 7.1. תמהיל המוצר                                 7.1.1.
קו מוצרים -.עמ' 22
                                7.1.2.
מותג פרטי -.עמ' 22
                                7.1.3.
מותג – ג'מבו …עמ' 24 – 23
                7.2. ניהול מדף                                 7.2.1.
חשיבות ניהול הקטגוריה – רקע -.עמ'
5                                 7.2.2.
ניהול מדף – מסחור -…עמ'
5                                 7.2.3.
ניהול מדף – תכנון החנות ג'מבו -.עמ' 26
                                7.2.4.
ניהול מדף – כללי אצבע ניהול מדף ..עמ' 27 – 26
                                7.2.5.
ניהול מדף פלנוגרמה -..עמ' 27
                                7.2.6.
תיאור החנות ..עמ' 28
                7.3. תמהיל המחיר .עמ' 29
                7.4. תמהיל התקשורת השיווקית –.עמ/ 30 – 29
                7.5. תמהיל הפצה והלוגיסטיקה –..עמ' 30
8 . מערכות מידע .עמ'
3 1
9. אסטרטגיית אינטרנט                 9.1. סחר הקמעונאי המקוון …עמ' 32
                9.2. רכישת מוצרי מזון ברשת                                 9.2.1.
יתרון הנוחות מול עלויות גבוהות -עמ' 33
                9.3. שרותי הקניות המקוונים – המוצעים                                 9.3.1.
נטסל – שופרסל –…עמ' 34
                                9.3.2.
בלו סנטר – רשת הריבוע הכחול -.עמ' 34                                   9.3.3.
סופרנט –  קלאבמרקט -עמ'
3 5
                                9.3.4 E-BUSINESS . עסקים מקוונים …עמ' 36 – 35
1 0.
סיכום –עמ'
3 7
1 1. ביבליוגרפיה ..עמ'
3 8 
1 2. נספחים.
 
2 .     רקע ומבוא
:
2.1.
קלאבמרקט: הרשת השלישית בגודלה בישראל, בבעלות פרטית של בורוביץ' – רוזן. בחודש נובמבר 2001 רכשה קבוצת בורוביץ'  – רוזן את קלאבמרקט ואת רשת ניו-פארם מקבוצת מטרו, תמורת כ – 430 מיליון שקל. הרשתות נרכשו מקו-אופ מטרו, שבה שותפות אגודת קו-אופ צפון ורשת מטרו הדרום – אפריקנית וכן מקבוצת פישמן, שהחזיקה כ – 30% מהמניות.
קבוצת בורוביץ'  – רוזן מחזיקה כיום ב – 98.5% מהרשת קלאבמרקט, שהיקף פעילותה כ – 3.2
מיליארד שקל בשנה, כשב – 1.5% מהמניות הנותרים, מחזיק גיורא שריג, מנכ"ל דלק היוצא.
קבוצת בורוביץ'  – רוזן מחזיקה גם במלוא הבעלות על ניו – פארם, לאחר שרכשה מרן גוטפריד, מייסד רשת אפריל, את המניות שהיו בבעלותו (5%).
קבוצת בורוביץ'  – רוזן נמצאת בבעלות קבוצת בורוביץ' (85%) ויוסי רוזן (15%). קבוצת בורוביץ נמצאת בבעלות דדי בורוביץ' (75%), תמי בורוביץ' (12.5%) ואיזי בורוביץ (12.5%).
הקבוצה מחזיקה בשליטה בגרנית הכרמל.
בתחילת ינואר 2002, מונה למנכ"ל רשת קלאבמרקט, יעקב גינצבורג, שהגיע מניהול המשביר-לצרכן. לאחר רכישת המניות ושינויי הבעלות, החלה רשת קלאבמרקט, תחת שרביטו של גינצבורג, בנקיטת תהליכי התייעלות, אשר כוללים בין היתר, סגירת סניפים לא רווחיים, כינוס מותגים וצמצום מצבת כוח האדם.
בשנת 2001 מנתה מצבת כוח האדם ברשת כ – 5,200 עובדים, כשבמהלך שנת 2002 פוטרו ממנה כ – 1,400 איש, וכיום הרשת מעסיקה כ- 3,800 עובדים.
צמצום מצבת כוח האדם נעשה למרות שנוספו לרשת ארבעה סניפי ענק של תת הרשת ג'מבו.
הרשת השלישית, קלאבמרקט, סובלת מהיעדר נוכחות באזורים רבים, בעיקר בירושלים ובדרום  הארץ. קלאבמרקט מנסה למצב את עצמה מחדש תחת ארבעה מותגים :
קלאבמרקט " יום יום טרי – קלאבמרקט ", זול-פה, חצי-קופה וג'מבו. להפתעת החברה, ההצלחה דווקא בכיוון המגזר החרדי, תחת המותג "זול-פה" , כשהקונספט שמוביל אותה " מה שזול – פה , מה שלא – לא !", עם מגוון קטן של מוצרים במחירי מינימום.
האסטרטגיה של הארגון היא תוכנית לפריסה ארצית, אגרסיבית ומורחבת, תוך מיקוד המשאבים בפתיחת סניפים בכל רחבי הארץ. הראייה של הארגון הינה לתת מענה לצרכי הלקוחות ע"י מתן שירות גבוהה ואדיב, מתן הטבות ומבצעים על בסיס אישי, כאמצעי לדרבן את הלקוחות לקנות יותר ולהגביר את נאמנותם. התמקדות גבוהה בהתייעלות, הכוללים,  ניקוי מדפי הרשת ממוצרים הנחשבים Slow Movers ( נמכרים בקצב איטי), צמצום עלויות והפיכת סניפים של קלאבמרקט בשכונות בתוך הערים, לרשת דיסקאונט, תחת המותג "חצי-קופה".
רשת קלאבמרקט שערכה  פיילוט ב – 11 סניפים לבדיקת כדאיות הפעלת מועדון לקוחות, הכרוכים בעלויות כבדות של כמיליון שקל בחודש עבור דיוור בלבד לא כולל כריית מידע. הפעלת מועדון הלקוחות, שתוכנן להיות משותף גם לניו-פארם, לא תוכננה להיעשות במסגרת שיתוף פעולה עם חברת כרטיסי אשראי כלשהי, כפי שהדבר נעשה ברשתות שיווק מתחרות, כדי להימנע מיצירת חסם הצטרפות ללקוחות שאינם לקוחות חברת כרטיסי האשראי הנבחרת. לאור החלטת הדירקטוריון בדבר פסילת רעיון להקמת המועדון, מנכ"ל הרשת, מר יעקב גינזבורג, הקפיא לבינתיים את המהלך הזה. (ורד שרון-ריבלין, גלובס, עמוד 20 , 28.11.02).

2 .1.1.
מבנה ארגוני של קלאבמרקט:
בעלים: איזי בורוביץ' ויוסי רוזן.
מנכ"ל: יעקב גינזבורג,.
סמנכ"ל לתפעול: אריק ליבנזון. אחראי על תפעול חנויות הרשת וצוות הקמה לחנויות חדשות.
 ¬מנהלי איזור: נחמה מנע, אחראית בין השאר על ג'מבו בארות יצחק.
                        ¬ מנהלי סניפים: אלברט – מנהל סניף ג'מבו בארות יצחק.
                                    ¬ סגני סניפים: בג'מבו בארות יצחק ישנם 4 סגנים.
סמנכ"ל לשיווק וסחר: גרשון וייסמן.
אחראי על מנהלי תחום, מנהל שיווק ומועדון לקוחות.
¬מנהלי תחום: משה כהן – תחום טואלטיקה, קוסמטיקה ופארם .
                                                שמוליק –  תחום מזון ומשקאות.
                        ¬קניינים.
                        ¬מנהלי קטגוריות.
                                    ¬ מנהלי מחלקות.