סמינריון בנושא עבירות מחשב –

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
ציון 97
שנת הגשה 2008
מספר מילים 9532
מספר מקורות 25

תקציר העבודה

מבוא:
ההתפתחות הטכנולוגית האדירה בעידן הגלובליזציה של סוף המאה ה-20 ותחילת המאה ה-21 הפכו את העולם ל"כפר גלובאלי". המונח כפר גלובלי מבטא את הפיכתו של כדור הארץ, שפעם היה ענק ובלתי נתפס לכפר קטן וחברתי. הכפר הגלובלי נוצר כמובן תודות לתקשורת האלקטרונית אשר מאפשרת לאירוע המתרחש בקצה מסוים של כדור הארץ להגיע לכל יושבי הכדור. רשת האינטרנט מכונה בשפה העברית "מרשתת", היות והמונח כולל בתוכו רשת מחשבים המחברת בין רשתות מחשבים שונות. בשנים אלו, מחברת כבר רשת האינטרנט בין מיליוני שרתים ומשתמשים בכל קצוות תבל, תוך העברה של תכנים אינסופיים, בכללם מאגרי מידע של מחקר מדעי, חדשות, דעות, פנאי, בידור, פורנוגרפיה ועוד. תכנים אלו מופיעים בכל צורות המדיה האלקטרונית – טקסט, תמונות, קול ווידאו, ומאפשרים "גלישה" בין אתרים, שליחה וקבלת דואר אלקטרוני, ניהול קבוצות דיון, שיחות בזמן אמיתי, העברת מסרים מיידיים (הודעות ישירות למחשב של אחר),  שיתוף קבצים להורדת מוזיקה, תוכנות וספרים וכן צפייה בטלוויזיה או שמיעת רדיו. היות והקהל הנחשף לתכני רשת האינטרנט הינו עצום בגודלו, יזמים רבים ואף עסקנים וותיקים החלו להשתמש ברשת האינטרנט כתשתית עסקית דרכה ניתן לפנות לאינסוף "לקוחות" וקונים פוטנציאליים, או כשירות נוסף לעסקיהם הקיימים.  כיום ניתן לדבר על כמה ענפים עסקיים מרכזיים הפועלים ברשת, ביניהם:
פרסום מקוון (פרסומות באתרי אינטרנט), שליחת דואר זבל פרסומי למשתמשים וכן מסחר אלקטרוני.
            אך היות ובמידע עסקינן, כבכל מקום שבו נמצאים שבילי מידע, פזורים גם שודדי הדרכים, בעיקר היות והטכנולוגיה המשנה את האופן שבו אנו מנהלים עסקים או את התקשורת בינינו, משנה גם את מגוון האפשרויות לביצוע פשעים. שודדי דרכים אלו, הכוללים את עברייני המחשב, אנשי פשע מאורגן, קרטלים של סמים, מלביני כספים בינלאומיים, טרוריסטים, האקרים, פדופילים ועוד, משוטטים באינטרנט כשהם תרים אחר כסף, מידע, או סתם הזדמנות לזרוע הרס ומבוכה. חדירה למחשבים, טרור מחשבים, איומים ממוחשבים, סייבר-פורנו, ריגול אלקטרוני, סחיטה אלקטרונית ועוד  – כל אלה התאפשרו בעקבות הופעת המחשבים ורשתות הנתונים המהירות.
מטרת עבודה זו היא לסקור את תופעת עבריינות המחשב, תופעה אשר צומחת ומתפתחת מיום ליום ומשנה לשנה, ואת התמודדות מערכת אכיפת החוק עם סוגי עבירות אלו.
בעבודה זו אסקור תחילה את החוק האוסר את עבירות המחשב. לאחר מכן, אסקור עבירות שבהן המחשב הוא המטרה, וכן עבירות שבהן המחשב הוא אמצעי. לבסוף אציג את דרכי ההתמודדות של רשויות האכיפה במדינה ישראל ומחוצה לה עם התופעה.
תוכן עניינים
מבוא
עמ' 3
פרק א': רקע
כללי והגדרת העבירה ע"פ החוק — עמ' 4
פרק ב':
עבירות מחשב בהן המחשב הוא המטרה — עמ' 6
פרק ג':
עבירות מחשב בהן המחשב הוא אמצעי עמ'
8 פרק ד':
התמודדות מערכת אכיפת החוק עם עבירות המחשב עמ' 18
סיכום – עמ'
5 מקורות — עמ' 26