כבוד האישה בחברה הערבית המוסלמית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 4802
מספר מקורות 13

תקציר העבודה

                                                       מבוא עבודת הסמינריון שלי דנה בנושא  " כבוד האישה  בחברה הערבית המוסלמית ".
רציתי להבהיר כיצד משתקף כבוד המשפחה כאמצעי לשלוט באישה ובחייה, איך החברה הערבית שומרת על סולם הערכים שלה, שזה הוא שמשרטט את מעמדה של האישה הערבייה ותהליך קבלת  ההחלטות  שלה.
למרות שהאישה הערבייה מוגדרת -בחברה הערבית –  כיצור חלש בהשוואה לגבר, היא נושאת איתה דבר חשוב מאד שהוא  " כבוד המשפחה " , כבודו של הגבר קשור באופן ישיר להתנהגותן  הטובות של בנות משפחתו ובעיקר אשתו.
התנהגותה של  האישה נקבעת ונשלטת על ידי הגברים במשפחתה , זה מה שהופך אותם לשליטים על הממשות הנשית.
" הנשים בדורות הקדומים הצטיידו בחוכמה נשית עתיקה שעברה מדור לדור , שסייעה להן לנהל את חיי המשפחה תוך השקעות במטרה העיקרית שהיא : בית חם ומטופח. בעבר האישה לא ידעה לשים דגש על צרכיה ולדאוג להם , וחייה התמקדו במילוי צורכי הסביבה תוך וויתור והבלגה שקטה  " .
(קוזין,72:2007).
התעניינתי בנושא הזה מכוון שרוב הקורסים שלמדתי קשורים למעמד האישה בחברה הישראלית והערבית :
איך מדכאים את האישה ,איך לא יכולה לממש את האישיות שלה , היא מקיימת מערכת יחסים בינה לבין בעלה המושתתת על המבנה החברתי ששומר את האישה ברמה נמוכה מהגבר: היא קשורה לבית ,לניקיון, לבישול , לילדים , יש היעדר לחופש.
עבודה זו דנה ביצירותיהן של שתי סופרות:
הסופרת המצרית סלוא בכר – ספורה : " כל אותו הקול היפה העולה מתוכה " .
והמשוררת הסורית מראם אל-מסרי – בשירה: " נשים כמותי ".
אאבחן את מעמד האישה הערבייה המוסלמית כפי שמשתקפת בראי הספרות הערבית ,כשהדגש הוא כיצד סופרות כותבות על האישה, באילו סוגיות הן דנות ביצירותיהן.
בחינת מעמד האישה דרך ראי הספרות ,ביצירותיהן של נשים, מאפשרות  לחדור לעולם מלא תיאורים הלקוחים מניסיונן האישי ,מהיותן חלק מהחברה הערבית.
האישה הערבייה מופלת מעצם היותה אישה, מיום היוולדה היא פחות מהגבר, החברה הערבית סופגת אזהרות מפני דברים שאמורים להיות מזיקים, אסורים, מבישים, כי התנהגותה של האישה משפיעה על כבוד המשפחה הן לטובה (על ידי התנהגות טובה ) , והן לרעה (על ידי התנהגות לא מקובלת).
אבדוק עד כמה הנשים בחברה הערבית  זוכות לחופש בהבעת רגשותיהן ,צורכיהן , את המחיר שהן משלמות עבור היותן נשים שתקניות , חסרות זהות , מוותרות על חיי  החופש שהן רוצות , עם מפגש קולה האמיתי של האישה הערבייה בתוך החברה שהיא חייה בתוכה.
                                                        תוכן עניינים הקדמה -1
                                  מבוא
2
פרק (1):הכבוד —
3 -4
      1.1- משמעות המושג כבוד -3
     1.2- סוגי בושה שקשורים לכבוד -4
פרק (2):
מעמד האישה הערבייה באסלאם 5-6
     2.1- האישה הערבייה בתקופה קדם אסלאמית (תקופת הג'אהליה) -5                    2.2- האישה הערבייה עם עליית האסלאם 5+6
 פרק (3) : האסלאם והמוסיקה 7-9
     3.1- היחס למוסיקה באסלאם: חיוב ושלילה 7
      3.2- השימוש במקורות ההלכה 7+8
       3.3- הרקע
האידיאולוגי -8
                  3.3.1- המקרים שבהם  המוסיקה אסורה 8
             3.3.2- המקרים שבהם  המוסיקה  מותרת –9
פרק (4) :
הקול הנשי של האישה הערבייה במצרים -10-16           סיפור " כל אותו הקול היפה העולה מתוכה " – הסופרת המצרית : סלוא בכר     4.1- ההבנה הפתאומית והשפעתה על השקפה עצמית — 10-12
    4.2- יחסי גבר ואישה — 12-13
    4.3- יחסי  אם-בת — 13-14
    4.4- ברית בין גברים 14-15
   4.5- תגובה לביקורת חיצונית 15-16
פרק (5):
השיר " נשים כמותי " – המשוררת הסורית : מראם אל-מסרי — 17-19
    5.1- האנתולוגיה  " נעליים ללא עקבים " , "קולות מן הים האחר " 17
    5.2- השיר " נשים כמותי " — 18-19
סיכום -20 העבודה בפונט
1 4