כיצד מורים רואים הילד בעל צרכים מיוחדים בחינוך הרגיל?

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 8151
מספר מקורות 38

תקציר העבודה

כיצד מורים רואים הילד בעל צרכים מיוחדים בחינוך הרגיל?
מוגשת ל: תוכן עניינים:
מבוא                 –..1
כלי המחקר          –..2
מחקר כמותי -..2
מחקר איכותי -2
ראיון      –..2
שאלון     –..3
תצפית    –..4
סקירה ספרותית  –..5
שילוב      –.5
תפיסת המורים בחינוך הרגיל את השילוב –6
דיון                       –.9
מסקנות                 –13
סיכום                   –14
ביבליוגרפיה          –15
נספחים                 –18
שאלון עמדות למורים כלפי שילוב ממצאי השאלון במספרים ראיון עמדות למורים כלפי שילוב I ראיון עמדות למורים כלפי שילוב II ראיון עמדות למורים כלפי שילוב III תצפית I תצפית II מבוא:
                     השילוב נתפס כנושא מרכזי בבית הספר הרגיל, והוא החליף במידה גדולה את הכיתה המקדמת, מתוך הנחה שתלמידים בעלי צרכים מיוחדים משתייכים לקבוצת הילדים בני גילם ומאידך לקבוצת הייחודים.
הם זקוקים למקום ולתנאים בהם יוכלו לפתח את הזהות הייחודית שלהם כשהם משולבים בתוך כיתת בני גילם. ובכך הם מתקדמים בהישגיהם, אך האם זהו הגורם הייחודי המשפיע על התקדמותם של תלמידים אלו, כמובן האם בכך התלמידים הם מפתחים, מתפתחים ומתקדמים בהישגיהם?
מה בקשר לעמודתם של המורים כלפי השילוב, והאם לעמדות אלו יש השפעה על התקדמותם והתפתחותם של תלמידים אלו? בעבודתי זו התייחסתי לנושא עמדות של המורים כלפי השילוב והשפעתו על התקדמותם. לכן בחרתי בראיון שאלון, ותצפית לבחון ולחקור את הנושא, כיצד מורים רואים את הילד בעל הצרכים המיוחדים בחינוך הרגיל בכלל ובכיתתם בפרט?
מתוך תצפית שטחית למה שקורא בפועל, החוק בא לקראת הילד לפתח זהותו ולקדמו בהישגים אך מה בקשר לעמדתם וראותם של המורים?
בחרתי בבית ספר בו אני מלמדת, יחסית הוא בית ספר חדש, הוקם לפני שלוש שנים אך התלמידים התווספו מבתי ספר אחרים בכפר. הכיתות בבית הספר הם מ- א' עד ח', כאשר יש שתי כיתות מכל שכבה. בבית ספר אין כיתה מקדמת והמנהל עובד על קידום התלמידים דרך קבלת יותר שעות שילוב. בבית הספר יש מגוון רב של תלמידם בעלי קשיי למידה המוגדרים כבעלי צרכים מיוחדים. כיוון שנושא המחקר שלי הוא בדיקת ראותם של המורים, לכן בחרתי במחנכות הכיתות כאוכלוסיית מחקר שלי, מכוון שהם נכנסות לחלק גדול מן הכיתות, ויש להם שילוב בכיתה הם מחנכים. כדי לבחון כיצד הם רואים את הילד בעל הצרכים המיוחדים בחינוך הרגיל.
החלטתי לעבוד בטריאנגולציה של כלי מחקר, הכוונה לשימוש בשני כלי מחקר או יותר לאסיפת נתונים לחקירת אספקטים שונים בהתנהגות האנושית (cohen, Manion& Morrison 2000). שאלון לבדיקת עמדות המורים כלפי השילוב, ראיון הבודק התגובות של המורים, ובתצפית למה קורא בשטח.
אני יוצאת מהנחה שגם עמדתם של המורה כלפי השילוב יכולה להשפיע על התפתחות זהותו של הילד ועל הישגיו. לכן החלטי לבחון את הסוגיה, ע"י השוואה בין סקירה ספרותית לבין עריכת מחקר קצר, כדי לאשש או להפריך השערה זו, " כיצד מורים רואים את הילד בעל הצרכים המיוחדים בחינוך הרגיל"?