אלימות פוליטית בקרב ערביי ישראל

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 8619

תקציר העבודה

סמינריון אלימות פוליטית בקרב ערביי ישראל תאריך הגשה: יוני
2 008
תוכן אלימות פוליטית בקרב ערביי  ישראל תוכן העניינים
שאלת המחקר והשערת המחקר                                                    3
מבוא                                                                                                               4
פרק ראשון – רקע היסטורי                                                                         5-8
פרק שני- השפעות הסכסוך והזהות הלאומית של  ערבי  ארץ ישראל   9-10 פרק שלישי- התפתחות אזרחית של ערביי ארץ ישראל                      11-14    פרק רביעי- מערכת היחסים בין ערביי ארץ ישראל למערכת הביטחון   15-17
ניתוח מקרה בוחן – אירועי אוקטובר 2000                                       18-20 ניתוח מקרה בוחן – יום האדמה 1976                                                          21-23 סיכום                                                                                      
2 4-
5 ביבליוגרפיה                                                                                                  
2 6-27
שאלת המחקר כיצד השפעות הסכסוך הלאומי מצד אחד והמדיניות הממשלתית מצד שני משפיעות על האלימות הפוליטית בחברה הערבית ?
השערת מחקר נקודת המפנה בתרבות האזרחית של ערביי ארץ ישראל החלה בעת ביטול הממשל הצבאי, זכויות הבחירה לכנסת וחשיפת הדור הצעיר לחינוך, קידמה ומודרניזציה. הדור הצעיר של ערביי ישראל ערך השוואה בין חייו, זכויותיו, אפשרויות קידומו,חינוכו והתפתחותו הכלכלית לבין הדור היהודי הצעיר ואפשרויותיו.
בנוסף קמו מנהיגים צעירים משכילים התובעים את זכויות המיעוטים הן מהחברה היהודית והן מהמוסדות והממשלה.
מבוא סוגיית היחסים בין היהודים לבין האזרחים הערבים בישראל  מטביעה את חותמה על חיינו  מאז ראשית המפעל הציוני, על כברת ארץ אחת יושבים שני לאומים הטוענים לריבונות מלאה. האם ניתן לצפות מן האזרחים הערבים לתמיכה במדינה  שהיא במוצהר יהודית?
ומהן התמורות הפוליטיות שהשפיעו על הקהילה הערבית שחיה בישראל?                                                       במשך שנים טענה הציונות כי מדינה יהודית תפתור את בעיית ביטחונם ושלומם של יהודים בארצות הפזורה אולם,  קשה לקבוע באופן חד-משמעי אם טענה זו אכן עומדת במבחן ההיסטוריה והמציאות והאם מדינת ישראל באמת משפרת את יכולתו של העם היהודי מחוצה לה לשרוד בעולם, גם בימינו אלה התמונה מורכבת למדי.                                                                                                                                                                                                                                      מדינת ישראל הינה דוגמא מובהקת לאופן בו נוצרים מתחים פוליטיים, המיעוט הערבי הינו מיעוט פוליטי- לאומי, ולא רק אתני, אולם הדילמה היא מעצם השתייכותם ללאום הנמצא בעימות מתמשך עם המדינה בה הם חיים. הדבר יוצר קושי אשר מגיע לשיאו בעובדה כי הערבים, אזרחי ישראל, אינם יכולים להיות שותפים בזהות הלאומית היהודית ובקונצנזוס הלאומי בנושאים העיקריים הקשורים לקיומה של המדינה. הם במידה מסוימת מהווים מובלעת מבודדת בתוך המדינה ונתונים ללחצים פנימיים וחיצוניים המגיעים מכיוונים מנוגדים.                        כבר מראשית הציונות החלו הערבים לנקוט דרך של אלימות ויזמו פרעות, התקוממויות והתנכלות רצחנית ליהודים שביקשו לחיות בארץ. לו היה השימוש הזה בכוח מצליח לסלק את היהודים, היה האיום של  הערבים מתפוגג. מן השלב הזה הידרדר העימות להסלמה שקשה להיחלץ ממנה. שני העמים פעלו במסגרת חירותם: היהודים ביקשו להתיישב בארץ, והערבים ניסו להיאבק בהתיישבות זו. לשני הצדדים היה מחירו של הוויתור בלתי נסבל; זהו מאבק שבו מן ההכרח היה לנצח, לא להיות צודק. אל מול השימוש בכוח מצד הערבים, עמדה זכותם של המותקפים לעשות שימוש בכוח למטרות הגנה עצמית                                                                        גם לאחר הכרזת המדינה לא תם הסכסוך וזאת לאור העובדה שהערבים אזרחי ישראל, במוצאם, בשפתם,  בתרבותם ובתודעתם הלאומית-היסטורית היו פלסטינים עד לשנת 1948 .
מעגל קסמים זה של עוינות פעילה, בין גלויה ובין סמויה, הולך ומחריף. תגובותיהם , החלטותיהם והתנהגותו של הממשל והציבור הישראלי מחד אל מול  התהליך של דחיקת ערביי ישראל מהשיח הציבורי רק מחריפה את הניכור והפער בין שני הלאומים.                                                       בעבודה זו אנסה לבחון  את סוגיית קיומן של הלאומים החיים זה לצד זה ואת סוגיית שרשרת האירועים אשר הובילה להתפתחותה של האלימות הפוליטית בקרב ערביי ישראל.                      לאורך העבודה אסקור את מערכת היחסים בין יהודים לערבים אזרחי ישראל ואת ההשלכות השונות על כל אחד מהצדדים ואבדוק  כיצד השפיע הסכסוך הלאומי מצד אחד והמדיניות הממשלתית מצד שני על האלימות הפוליטית בחברה הערבית.