מנהיגות ומוצא: הבדלים תרבותיים באבי טיפוס של מנהיגות בין ילידי הארץ, עולים מברית המועצות לשעבר ועולים מצרפת

מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 15863
מספר מקורות 16

תקציר העבודה

מנהיגות ומוצא: הבדלים תרבותיים באבי טיפוס של מנהיגות בין ילידי הארץ, עולים מברית המועצות לשעבר ועולים מצרפת
2 007
תוכן עניינים
תקציר. 3
מבוא. 4
שיטה. 13
תוצאות. 14
דיון 21
ביבליוגרפיה.
5 נספח א' – שאלון המחקר. 27
נספח ב' ניתוח SPSS. 30 תקציר נושא המנהיגות בהקשר הארגוני מזוהה כמרכזי וחשוב הן על ידי החוקרים בתחום הארגוני והן על ידי המנהלים. עם זאת, קיימים יחסית מעט מחקרים אשר ממוקדים באופן ספציפי בבחינת הבדלים תרבותיים באבי טיפוס של מנהיגות או בתיאוריות מנהיגות משתמעות (implicit leadership theory).
מנהיגות הינה תופעה תרבותית הקשורה לערכים ומנהגים של קבוצת אנשים, ולכן ההבדלים באבי הטיפוס של מנהיגים אינם מקריים בין יוצאי מדינות שונות. המחקר הנוכחי חוקר הבדלים יחסיים באבי טיפוס של מנהיגות בנבדקים משלוש תרבויות שונות – ישראל, ברית-המועצות לשעבר וצרפת. הייחודיות של המחקר הינה בכך שישראל מהווה באופן טבעי תשתית למחקר שבוחן הבדלים בין תרבותיים בין קבוצות שונות בתוך מדינה אחת.
במחקר לקחו חלק 105 משתתפים אשר ענו על שאלון שכלל רשימה של תכונות, כאשר הדירוג היה באיזו מידה כל תכונה תואמת את אב הטיפוס של מנהיג העיני המשתתף.
ממצאי המחקר הראו הבדלים מובהקים בתפיסות המנהיגות בין שלושת קבוצות משתתפי המחקר: ילידי ישראל, לעומת יוצאי ברה"מ וצרפת.  יחד עם זאת, שאלת המחקר שנגעה לאופי ההבדלים בין הקבוצות לא קיבלה תמיכה על ידי תוצאות המחקר. בנוסף, ממצאים לגבי מידת הטשטוש של ההבדלים בין הקבוצות ככל שגדל ותק העולה בארץ אינם חד משמעיים ודורשים חקירה עתידית נוספת.
השלכות המחקר בפאן המעשי של ניהול צוותים המורכבים מבני תרבויות שונות נידונו והוצעו מספר כיוונים למחקרים עתידיים.
חשיבות המחקר הנוכחי הינה בכך, שמנהלים בארץ רב גונית מבחינה תרבותית כגון ישראל, חייבים להיות ערים לנקודות דמיון ולהבדלים באבי טיפוס של מנהיגות על מנת לתפקד באופן יעיל. אם המנהלים יהיו ערים להבדלים בתפיסות המנהיגות אצל תרבויות שונות, היכולת שלהם להיתפס כמנהיגים בעיני המונהגים תעלה ובשל כך יושגו תוצאות טובות יותר.