מרד בערב הסעודית-ההשלטות על הכעבה 1979

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 5851
מספר מקורות 18

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מבוא. 2
פרק א' – ערב הסעודית: הלכה פוליטיקה. 4
הוהאביה. 5
הוהאביה בעידן המודרני. 6
פרק ב' – סתירה בין האידיאולוגיה הסעודית להתנהלות החיים בפועל. 7
פרק ג' – תהליכי מודרניזציה בחברה הסעודית בשנות השישים והשבעים.. 9
ג' 1 – תקופת שלטונו של פיצל (1964 – 1975) 9
חינוך. 11
אורבניזציה. 12
פיתוח צבאי. 12
מערכת היחסים עם ארצות הברית.. 12
בעיות בממלכה. 13
דת ופוליטיקה. 14
ג' 2 – תקופת שלטונו של ח'אלד עד לאירועי ה-20 בנובמבר 1979. 15
פרק ד' – אירועי המתקפה על המסגד הקדוש במכה. 18
ד'1 – המתקפה. 18
ד'2 – התפתחות קבוצת המורדים בראשות ג'הימאן עתיבי. 21
סיכום.. 23
רשימת מקורות.
5 מבוא
המחצית השניה של המאה ה-20 היתה תקופה רגישה וחשובה בהיסטוריה המודרנית של ערב הסעודית. תקופה זו התאפיינה בתמורות ובמתחים גאו פוליטיים אזוריים ופנימיים. במישור החיצוני התמודדה ערב הסעודית עם אתגרים פוליטיים כגון הסוציאליזם הנאצריסטי והמהפכה האיראנית של חומיני. במישור הפנימי היתה זו תקופה של פיתוח מואץ ושל מודרניזציה שהיו תוצאה ישירה של התרחבות תעשיית הנפט ושל המפגש הבין-תרבותי בין ערב הסעודית למערב, בעיקר ארצות הברית. התקופה התאפיינה בעיקר בתנופת בנייה, פיתוח, אורבניזציה ושיפור רמת החיים של הפרט במדינה.
גם במשק, בחברה, בחינוך ובממסד השלטוני ניתן למצוא תהליכי שינוי, אשר חוקרים אחדים תיארו מאוחר יותר, כתהליכי חילון.
תהפוכות אלו היו מרחיקות לכת בערב הסעודית בעיקר בשל אופייה הדתי, ויצרו מתח רב בין קבוצות חברתיות שונות, שעיקרן נחלק לשניים: האחת, אינטלקטואלים מודרניים שקראו למודרניזציה באמצעות רפורמות פוליטיות, חברתיות וכלכליות, והשניה, מוסלמים מסורתיים, שצמחו מחוגים והאבים אדוקים ושמרנים, שדחו כל רעיון של מודרניזציה ושל סממנים מערביים.
הקבוצה השניה פעלה מתוך השראה דתית וקראה לשמירה ולדבקות בעקרונות דתיים פונדמנטליסטיים, והתנגדה לכל פגיעה מסוג כל שהוא בעקרונות אלה. קבוצה זו הפכה להיות אופוזיציה פעילה של המדינה הסעודית, כאשר שיאה של ההתנגדות בא לידי ביטוי בשנת 1979, או אז התרחשה התקוממות חמושה על ידי קבוצת קנאים מוסלמים סונים, אשר השתלטה על המסגד הגדול במכה, המסגד הקדוש ביותר לאסלאם.
בעבודה זו אעסוק במתקפה המדוברת לעיל ובאירועים שליוו אותה, במניעים שהובילו אליה ובתוצאותיה. אסקור את תהליכי המודרניזציה שעברו על המדינה הסעודית בשנות ה-60 וה-70, שנות שלטונם של פיצל וח'אלד, התקופה שלפני המתקפה במכה ואת התפתחותה של קבוצת המורדים באותה עת.
וביתר פירוט, בפרק א' אעסוק במדינה הסעודית כמדינת הלכה ובמהות האופי הוהאבי על פיו היא מתנהלת. בפרק ב' אעסוק בסתירה בין האידיאולוגיה הסעודית להתנהלות החיים בפועל. בפרק ג' אעסוק בתהליכים שהתרחשו בערב הסעודית בשנות ה-60 וה-70, תחת שלטונם של המלך פיצל והמלך ח'אלד. בפרק ד' אעסוק באירועי המתקפה על המסגד הקדוש ובהתפתחות קבוצת המורדים שביצעה אותה.