ג'ורדנו ברונו- ניתוח דמותו לפי תיאוריית התיוג

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 1944
מספר מקורות 5

תקציר העבודה

"לא יכולתי אחרת, לא יכולתי ולא רציתי להיות נכה נפש ועילג מחשבה… מאבק אכזר ומורט נואש נגד הקנאות, במאבק הזה גם המוות עשוי להיות כלי נשק " (הרמן, 1997, ע"מ 285).
אמרה זאת שנכתבה כחלק מצואתו האחרונה של ג'ורדנו ברונו בדרכו אל המוקד מסכמת את תמצית חייו.
ג'ורדנו ברונו חי בתקופת ימי הביניים (1548-1600 ) , תקופה חשוכה שאופיינה בשליטת הכנסייה, בעולם בו הדת והאמונה שולטים והמדע והחשיבה החופשית דינם דין מוות.
ג'ורדנו ברונו נאבק על הזכות לחשוב, הוא טען כי אין כוח שיוכל לכבול את הרוח, כנגד הכנסייה שטענה כי במחשבותיו וכתביו מצויים כפירה ובעקשנותו לדבוק ברעיונותיו השיגיוניים הוא מערער את האמונה ומסכן את קיום הדת טען כי " לא העולמות שלי מפריעים לכם, כי אם  העובדה שאני מעז לחשוב. מה יהיה עם האנשים יתחילו לחשוב,יעזו לחשוב ? המחשבה אינה מסכנת את האמונה היא מסכנת את שלטונכם הבלתי מוגבל בבני אדם – אתם אינכם מגוננים על אלוהים, על עצמכם, כוחכם ושלטונכם אתם מגוננים. אתם מנסים לסגור עלי, על כולנו, את כל עולמינו בבית סוהר רוחני.
למעשה אתם כולאים גם את אלוהים בבית כלא" (הרמן,1997, עמ' 278).
ג'ורדנו היה האדם הראשון ששבר, למעשה , את כדור הבדולח של אריסטו, אותו כדור הנושא בתוכו את כל הכוכבים, הוא הראשון שקבע שהשמש לא יכולה להיות מרכז היקום, מכיוון שליקום אין גבולות ולכן לא יכול להיות לו מרכז.
בין השנים 1593-1600 שקע ג'ורדנו ונעלם במרתפי האינקוויזיציה של רומא, שם חקרו אותו , עינו אותו, הבטיחו לו מטוב השמים והארץ כולל אהבה אם יחזור בתשובה.
בשנת 1600 הוא הועלה מהמרתפים כדי להישרף במרכז העיר, המשפט שאמר לפני מותו ראוי היה שייזכר בהיסטוריה, הוא אמר " כאשר אתם דנים אותי למוות אתם מפחדים יותר ממני "  ואכן משפט זה שימש נר לרגליהם של הרבה לחמי חופש שנשפטו ע"י משטרי עריצות ( רגב, 1990).
ג'ורדנו ברונו היה חדשן וכמו רבים ולפניו ואחריו שילם את המחיר על כך, בעבודתנו נסקור את  דמותו ונבחן מדוע עורר זעם כה רב ,ננסה לנתח את חיו ע"פ תיאורית התיוג ונבדוק מדוע נדחה ונודה ע"י הכנסייה שאילצה אותו לחיות במנוסה רוב ימי חייו , מה שהביא אותו לסופו המר- שרפתו על המוקד. תוכן עניינים
1. מבוא-                                             עמ'
1 .
2. מסגרת תיאורטית –                       עמ'
2 -3.
3. דיון וניתוח –                                  עמ'
4 -6.
4. סיכום-                                           עמ' 7.
5. ביבליוגרפיה-                                 עמ'
8 .