חדשנות ככלי אסטרטגי וכגורם מבדל

תקציר העבודה

חדשנות ככלי אסטרטגי וכגורם מבדל   מבוא
בימים אלה של שגשוג בענף ההיי-טק, צמיחה במשק ותחרות חופשית ההולכת וגוברת, פירמות רבות מחפשות אחר חדשנות כדרך לבדל עצמן על מנת להמשיך, להתקדם ולהתקיים. על מנת שארגון ימשיך להתקדם ולהתפתח, עליו להימנע משמרנות קשיחה ומקיבעון ולגלות חדשנות מתמשכת. הפירמות כיום משתמשות במונח "חדשנות" כמוטו ומחדירות אותו בתוך הארגון ומחוצה לו, לעובדים וללקוחות.
חברת IBM לדוגמא, הינה אחת החברות הדוגלות בחדשנות ואף מגדירה עצמה כ"מחדשת החדשנות". התחרות בין הענפים משפיעה על חשיבות היתרון התחרותי ועל האסטרטגיה בה בוחרת כל פירמה. אחת האסטרטגיות הנפוצות היא אסטרטגיה של בידול המאפשרת לפירמה לייצר ערך ייחודי משל עצמה ובאמצעותו היא מגדילה את קהל לקוחותיה ואת הרווחים. אחת הדרכים של פירמה לבדל את עצמה משאר החברות היא חדשנות.
מטרת עבודה זו היא לחקור את המונח חדשנות כאלמנט מבדל. השערת המחקר היא שפירמות המבקשות לבדל את עצמן, יטו לאמץ אסטרטגיה של חדשנות. העבודה תבחן מהי חדשנות, למה היא תורמת והאם היא יכולה ליצור ערך אשר יבדל את הפירמה ממתחריה בעיני הלקוחות. פירמות שיתייחסו לחדשנות כפיתוח מוצרים בלבד, ולא יבינו את המשמעות המורחבת של תהליכי החדשנות, לא יצליחו לבדל את עצמן ולשרוד בתחרות. הנתונים בעבודה נאספו ממחקרים אקדמיים שונים אשר חקרו את נושא החדשנות, תחומי החדשנות והתהליכים. המאמרים מציגים מודלים המסייעים לגלות חדשנות על תחומיה השונים וכיצד ניתן להשתמש בה על מנת להוסיף ערך מבדל לפירמה. בסוף העבודה נמצא כי חדשנות במוצרי הפירמה, במבנה הארגוני של פירמה, בשירות הלקוחות, מערך ההפצה ועוד, יוצרת את ערך החדשנות. ערך זה מסייע לפירמה להוביל בתחרות.