קצב עיבוד מידע מנטאלי

תקציר העבודה

קצב עיבוד מידע מנטאלי מבוא-             במרוצת חיינו אנו נדרשים מידי יום לעשיית פעולות מנטאליות מגוונות ביעילות ובמהירות. מהירות העיבוד המנטאלי, או היכולת להגיב במהירות הנדרשת לאוסף גירויים מרגע ההיתקלות בהם, הינה יכולת בעלת חשיבות מרכזית לחיינו. למעשה, לחלק ניכר מהפעולות המנטאליות שאנו מבצעים בחיינו בכל גיל ישנו היבט של מהירות זמן ביצוע הקובע את הצלחתן. הדבר ניכר באופן בולט במיוחד בעת ביצוע פעולות אשר בהן גירוי המטרה דועך במהירות וישנה חשיבות ברורה לקצב שבו נעשה עיבוד המידע אודות גירוי זה. דוגמא לכך היא פעולת הקריאה, אשר בה יש צורך לזהות במהירות מילים נתונות על כל מרכיביהן: הפונולוגיים, הסמנטיים והאורתוגראפיים.
פעולה זו הינה מורכבת ומאתגרת את יכולות העיבוד הקוגניטיבי של האדם. לכן, כאשר פעולת הקריאה הינה איטית, מתעוררות שאלות בנוגע ליעילות פעילות המערכות המעורבות בה. בהקשר הזה עולות שאלות גם לגבי קצב עיבוד המידע המנטאלי של מערכות אלה המעורבות בקריאה. שאלות אלה ושאלות דומות וחשובות אחרות נוגעות לתחום המחקר הקוגניטיבי של היכולת ל"קצב עיבוד מידע" (Speed of Processing). אולם, הספרות המחקרית איננה אחידה במסקנותיה לגבי מאפייניה של יכולת עיבוד מידע זו, וישנן מחלוקות מהותיות רבות בנוגע לאופיו של קצב עיבוד המידע, מקורותיו, הקשריו לבעיות קריאה ואפשרויות אבחון וטיפול בבעיות הקשורות אליו.
            מטרת עבודה זו הינה לבחון את הספרות המחקרית בתחום קצב עיבוד המידע מתוך מטרה להעלות נקודות מחלוקת מרכזיות בתחום, ולנסות אף ליישבן. ראשית, לאחר הגדרת המושג "קצב עיבוד מידע" ובחינת היבטים התפתחותיים הקשורים אליו, תבחן השאלה האם קצב עיבוד המידע הינו חלק מיכולת מולדת כללית של האדם או האם היא ביטוי של יכולת ספציפית תלויות תחום. לשאלה זו השלכות חשובות משום שהיא טומנת בחובה את התשובה לשאלה האם קצב עיבוד המידע ניתן לטיפול כתוצאה מאימון ולימוד או האם הוא ביטוי ליכולת נוקשה ועמידה אשר מתעצבת עוד מזמן הלידה. בהמשך, ייסקר וייבחן הקשר שבין קצב עיבוד מידע איטי ובין דיסלקציה. בהקשר הזה תבחן גם ההשערה בדבר דפוס קשיים ייחודי בתזמון קצבי העיבוד של המערכות המשתתפות בקריאה, כהסבר לדיסלקציה. לבסוף, יוצעו אפשרויות אבחון וטיפול לקצב עיבוד מידע בכלל ובקרב קוראים דיסלקטים בפרט.