חשיבה יצירתית בגיל הרך

מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 5141

תקציר העבודה

חשיבה יצירתית בגיל הרך
1
1 .סקירה ספרותית- .מבוא:
טיפוח יצירתיות בגן ילדים:
יצירתיות כפי שהיא נתפשת כיום מצויה בכל אדם מלידה בניגוד לתפישות העבר שקיימת רק אצל אמנים.
המגמה רואה בכל אדם יוצר בכוח ,המסוגל לבטא יצירתיותו בכל תחומי החיים ,אם וכאשר יינתנו לו התנאים.
עיון בספרות העוסקת בנושא ,מגלה כי יכולת זו אינה מתקיימת בעוצמה שווה על פני רצף שנים .היא גבוהה בגילאים צעירים ,כאשר הילד יוצר באינטנסיביות רבה כדי לבטא עצמו.
מור (1964) הצביע על גיל 4 כעל גיל יצירתי לעומת ירידה עד כדי העלמות בגילאי הבגרות.
פאפנק הראה כי  2 מנבדקיו בני ה45 גילו יכולת יצירתית.עובדות המוסברות על רקע השפעות הסביבה, סקרנות,והפעלת דמיון הנחוצים לתהליך יצירתי (ה' ריד 1964,פ' פיטר 1972,רו'גר 1973 ).
טוראנס (1964)במחקריו הוכיח ,כי החינוך מסוגל לתת תשובה ,ילדים אשר למדו בשיטות הראשונות ,התגלו במחקריו כפחות יצירתיים מאשר אלה שלמדו בשיטות שאפשרו ביטוי אישי והפעלת דמיון .
לוונפלד (1964)הראה שאמנות בכלל זה הספרות ,יש בה כוח לגרות ולפתח יצירתיות . יצירתיות באה ליידי ביטוי בראייה והתייחסות רב גונית למצב,לאירוע וחפץ מסוים.חשיבה יצירתית עשויה להוביל לפתרונות בלתי שיגרתים.
מצד אחד, טמון בחשיבה היצירתית הפוטנציאל לפרוץ את גבולות הידע הקיים ,אך מנגד פתרונות בלתי שיגרתים עלולים לערער את תחושת הביטחון שלנו,בשל ההתמודדות עם הבלתי מוכר והבלתי ודאי.
החיים בחברה המודרנית מפגישים לעיתים עם מצבים חדשים.
מערכת החינוך בעידן המודרני צריכה לאפשר ולעודד פיתוח מיומנויות של התמודדות עם קצב שינויים מהיר ועם מצבים בלתי שיגרתים.
למחנכים את הילדים בגיל הרך –הורים ,גננות ומטפלות ,השפעה מכרעת על פיתוח היצירתיות של הילדים .
2
מחנכים עשויים,מחד גיסא,לעודד חשיבה יצירתית ומאידך גיסא ,הם עלולים לחסום ,לדכא ,לנוון את הנטייה הטבעית של הילד לחקור ולהמציא.
הילדים של אתמול ,אותם לימדו שיש רק דרך אחת לראות דברים ולפתור בעיות,הם המחנכים של היום.המחנכים של היום עשויים לחזור על התייחסות דומה עם הילדים אותם הם מחנכים.
מערכת החינוך יכולה להשפיע במישרין על הילדים באמצעות  הגננות והמורים.השפעתה על ההורים מורכבת ומסובבת יותר.
בהמשך אני אשתדל לענות על השאלות:
1.באיזה תחומי עשייה בגן באה יצירתיות הילדים ליידי ביטוי?
2.מה יכולה הגננת לעשות כדי לעודד חשיבה יצירתית?
3.באיזה דרכים עלולה הגננת לחסום חשיבה יצירתית?
4.יצירתיות ,מהותה ?
5.בעזרת השאלון שחולק ,כמה הגננת משתמשת בחשיבה יצירתית?
העבודה בפונט 18