יעילותה של הפחדה במסעות הסברה ציבוריים

תקציר העבודה

גישות אשר עושות שימוש באלמנטים של הפחדה ואיזכור המוות האישי מקובלות בעולם כאמצעי במסעות הסברה ציבוריים. המשתמשים בגישות אלו נוהגים להציג מכוניות מרוסקות, הורים שכולים או אנשים פצועים, שהיו מעורבים בתאונות דרכים. מטרת הצגתם הינה העלאת רמת החרדה, שנועדה להזכיר לאנשים עד כמה הם פגיעים ויכולים להיפגע או למות אם ינהגו בצורה מסוכנת. אולם מחקרים מדעיים אינם מספקים תמיכה לאפקטיביות של שיטה זו. ההיפך הוא הנכון, עדויות רבות מצטברות בעולם כנגד השימוש בגישות הפחדה בפירסום ואף מצביעות על נזקים אפשריים שעלולים להיות בשימוש בגישות אלו.
תאונות הדרכים בעולם בכלל ובמדינת ישראל בפרט הפכו לאויב, הגובה קורבנות רבים ולסבל רב לסביבה. על מנת למגר את התופעה ולהוקיעה מהחברה, יש לנקוט באמצעים שיגרמו לאוכלוסיית הנהגים והולכי הרגל לנהוג בצורה זהירה בדרכים.
כאמור לעיל, הדעות לגבי יעילות השימוש בגישת ההפחדה כאמצעי למיגור התופעה חלוקות ולכן בחרתי לבדוק האם קיים קשר בין חשיפה לתמונות אמת מזירות אירוע תאונות דרכים (הפחדה/איום) לבין רמת הזהירות בדרכים (התנהגות), כלומר האם תמונות אמת מזירות אירועי תאונות דרכים (הפחדה) תורמות או גורעות לאפקטיביות, הבנה והטמעת המסר של נהיגה זהירה ובטוחה?
לאחר חשיפתי למסע הפרסום האחרון שנעשה כנגד תאונות הדרכים בישראל השערת המחקר שלי היא: תמונות אמת מזירות אירוע תאונות דרכים (הפחדה) הן כלי אפקטיבי שמשפיע על תגובת הצופה ותורם להפנמת המסר של זהירות בדרכים.
תוכן העניינים
1.                 מבוא –…2
2 .                 מימדי ההפחדה 3
3 .                 הפחדה – כלי אפקטיבי להפנמת המסר –.3
4 .                 הפחדה כשיטה פחות יעילה במשיכת תשומת לב המסר -5
5.                 הפחדה כתורמת לנטילת סיכונים – טיפוסים מחפשי ריגושים–6
6 .                 הפחדה – האם נכון מוסרית להפחיד? –…7
7.                 סיכום –..7
8 .                 בבליוגרפיה -9
העבודה בפונט 14