מיקרו כלכלה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2007
מספר מילים 2506
מספר מקורות 5

תקציר העבודה

                                                  בית הספר למוסמכים במנהל עסקים                   קורס: כלכלה לחשבונאות וניהול – 2007
                                    מיקרו כלכלה                                     מטלה אישית             נושא העבודה: תפוקה שולית ועלות שולית                                                                                      תאריך הגשה : 18.9.2005
                   מבוא: לגורמי הייצור המשמשים כתשומות בתהליך ייצור נתון יש בדרך כלל שימושים אלטרנטיביים. ניצולם ביצורו של מוצר או שירות נתון כרוך בוויתור על השימוש בהם בייצור של מוצר או של שירות אחר – או בעלות אלטרנטיבית.
מנקודת מבטו של משק המייצר שני מוצרים בלבד, נמדדת העלות האלטרנטיבית בייצורו של מוצר אחד על ידי גודל הוויתור על הכמות המיוצרת מן המוצר האחר.
מנקודת מבטו של היצרן נמדדת העלות האלטרנטיבית של השימוש בשירותיהם של גורמי ייצור על-ידי הערך הכספי של הוויתור הכרוך מבחינתו בשימוש בהם.
מדידה זו היא פשוטה ביותר עבור גורמי יצור ששירותיהם נרכשים בשווקים תחרותיים : מחיר השוק משמש אז מודד כספי לעלות האלטרנטיבית, שכן יצרן המוציא למשל, 15,000 שקלים לרכישת 2000 קילוגרמים של חומוס, מוותר על רכישה אחרת – רכב מסחרי נוסף לעסק למשל – באותו מחיר.
אנו מבצעיים החלטות בצעדים זהירים וקטנים. החלטות מושפעות על-ידי תמריצים. בכל פעולה שאנו מבצעים מעורבת החלטה לעשות קצת יותר או קצת פחות באותה הפעילות.
למשל, ישנה אפשרות להקצות את השעה הבאה בין לימוד או לשבת עם חברים בבית קפה.
אבל ההחלטה היא לא "הכל או כלום" ניתן להחליט כמה דקות יוקדשו ללימודים וכמה לישיבה בבית הקפה.
על מנת להחליט יש להשוות בין התועלת הניתנת מהלימוד בשעה הקרובה ע"י הערך הכספי של הוויתור.
אם לילד קטן צריכה להחליט כיצד להקצות את הזמן בין הילד לבין העבודה על מנת להשיג הכנסה.
לדוגמא, נניח שהאם עובדת יומיים בשבוע וחושבת לעבוד ל – 3 ימי עבודה, התועלת השולית שהיא תקבל תהיה תוספת של יום עבודה. הסיבה היא שכבר יש לה תועלת מיומיים עבודה.
לאימו של הילד הקטן, העלות השולית במעבר ל – 3 ימי עבודה, הוא ויתור על יום אחד להיות עם בנה.
זה לא כולל את העלות של
2 ימי העבודה שהיא כבר עובדת בפועל.
הרעיון המרכזי בכלכלה הוא שעל-ידי שינויים בעלות השולית, אנחנו יכולים לנבא את הדרך שבה החלטות ישתנו כתגובה לשינויים של תמריצים.