הבדלי תרבויות בניהול בינלאומי-צרפת מול ברזיל

תקציר העבודה

תקציר מנהלים היכולת  להעריך את השוני בין תרבויות עסקיות שונות היא הבסיס לפעילותה העסקית של חברה  בינלאומית. הטכנולוגיה המתקדמת ובנוסף התפתחות אמצעי התחבורה והתקשורת בעולם, יצרו תנאי שוק גלובליים חדשים.
מטרות העבודה: לתאר, להשוות, ולהעריך בביקורתיות כיצד מנהלים יכולים לתפקד בהקשר בינלאומי וגלובלי, בנוסף, להגדיר, לנתח ולפרש עקרונות ניהוליים בתרבויות שונות ובאופן גלובלי. התרבויות בעבודה נבחנו בברזיל ובצרפת – שתי מעצמות כלכליות, מיבשות שונות וסקטור  זהה בענף התעופה. נותחו שני ארגונים  – חברת איירבוס שבצרפת וחברת אמבראר שבברזיל. נבחנה האופציה לשיתוף פעולה בין שני ארגונים אלה על בסיס יתרונות יחסיים של כל מדינה וניתוח SWOT בכל חברה .
הנושאים אשר נבחנו באופן פרטני בכל אחת מהמדינות ובצורה ביקורתית בניהן הם: הצגת הפרופיל של המדינות הכולל ניתוח PESLEL, המאפיינים התרבותיים, דפוס ניהול משא ומתן, תקשורת ושפה זיהוי גורמי הצלחה וחסמים. לבסוף הוצגו מבחר אסטרטגיות כניסה לצרפת ונבחרה אסטרטגיה אחת בצורה מנומקת ושקולה. תוכן עניינים:
נושא עמוד מבוא
2
ברזיל , PESTEL
3 צרפת,  PESTEL
6 ענף התעופה – בברזיל 9
ענף התעופה – בצרפת
1 0 חברת אמבראר, SWOT
1 1
חברת איירבוס, SWOT
1 4
 מודל TOWS
1 7
תרבות עסקית
1 8
ניהול משא ומתן
2 2
תקשורת ושפה
2 6
אסטרטגיות
2 9
המלצה לאסטרטגיה – שת"פ באמצעות בעלות
3 1
סיכום
3 2
ביבליוגרפיה
3 3
נספחים
3 4
מבוא
“Global competition characterized by networks that bind countries, institutions, and people in an interdependent global economy.
The invisible hand of global competition is being propelled by the phenomenon of an increasingly borderless world”  (Deresky, 2003) הטכנולוגיה המתקדמת כמו גם התפתחות אמצעי התחבורה והתקשורת בעולם, יצרו תנאי שוק גלובליים חדשים. תנאי הסביבה  מעידים על מורכבות גדולה ואי וודאות בזירה העסקית הבינלאומית. אם בעבר הבנת התרבות הארגונית הייתה בעלת חשיבות יתרה, כיום, הכרת תרבויות עסקיות שונות היא כורח המציאות והמפתח להצלחה. היכולת  להעריך את השוני בין תרבויות עסקיות שונות היא הבסיס לפעילותה העסקית של חברה בינלאומית. אפיון העסקים בכל מדינה, נגזר מחוקים, סביבה תרבותית, משאבים, כוח אדם, צרכים של השוק, חוזק המטבע והאטרקטיביות שלו, סביבה משפטית  ואף דת. מטרתה של עבודה זו הינה איסוף, ניתוח מידע, תאור, השוואה והערכה ביקורתית של ממדי ניהול שונים אותם יש לקחת בחשבון בעת פעילות עסקית בין צרפת לברזיל, תוך התייחסות לתיאוריות שנלמדו בקורס. זאת בכדי להסיק לגבי העקרונות הניהוליים שיש ליישם בכדי לעזור למנהל הגלובלי בעת פנייתו לאותם ארגונים, על מנת ששיתוף הפעולה העסקי ביניהם יצליח. לדברי יחזקאל ושנקר (2005), הסיבות שארגונים פועלים בסביבה בינלאומית הם כתוצאה משאיפותיהן להגביר את החוזקות הפנים ארגוניות כגון:
הון אנושי, טכנולוגיה, עלויות ייצור וכדומה ובניסיון להגביר את שליטתן בסביבה התחרותית תוך ניצול ההזדמנויות להפחית את רמת הסיכון ואי הוודאות ובכל להגדיל את פלח השוק של החברה. מקורות מידע יחזקאל. א, שנקר.ע, (2005), ניהול בינלאומי, הוצאת האוניברסיטה הפתוחה. Deresky, H. (2003), International management-Managing across borders and cultures.New Jersey:
Prentice Hall.