ההבדל בין הצגת דמות הרעיה בסדרה האמריקאית "הסופרנוס" לבין הצגת דמות הרעיה בסדרה הישראלית "הבורר"?

מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 7967
מספר מקורות 29

תקציר העבודה

מבוא
בעידן הדוגל בשוויון וצדק חברתי השואף לעקור מתוכו אפליה בין המינים, נחשפים ההבדלים בתחומי החיים השונים בחברה.
 החל מתחילתה של האנושות התקיימה החברה על תיאוריות ואמונות אשר נשתמרו מבלי איש ינסה לערער על תוקפן ונכונותן. מקומן של הנשים בעולם הגברי היוותה את אחת האקסיומות החזקות ביותר במשך דורות ולא הועלה לדיון עד לסופה של המאה ה 19 בידי הזרמים הפמיניסטיים הראשונים.
המבנה הפטריארכאלי הקשיח אשר בעבר לא התיר מקום לדעתן, מעשיהן ופועלן של הנשים השאיר חותם של סטריאוטיפים דרכה רואה החברה האנושית את הנשים בתוכה. האישה הצטיירה כעדינה, מטפלת, דואגת, לא דעתנית, אשר תפקידה העיקרי מסתכם בטיפול ודאגה למשפחתה וסביבתה הקרובה. התפתחותה של החברה האנושית והשינויים שחלו מבחינה תרבותית, חברתית וחוקתית הביאו עימו זרמים חדשים אשר הובילו מאבקים הקוראים לשוויון בין המינים.  אחד הזרמים המשמעותיים ביותר ללחימה עבור שוויונן של הנשים בחברה הוא  הפמיניזם. זרם זה אשר נחלק לזרמים רבים ועבר תהפוכות רבות, שאף במהלך השנים לשינוי אמיתי אשר יביא עימו שינוי מחשבתי, שיוביל לשינוי חברתי בו שני המינים ישתוו ומעמדן של הנשים לא יקבע בהתאם לעולם הגברי השולט עד היום.
אחד התחומים בהם ניתן לראות את השינוי והמעבר בין המבנה הפטריארכאלי למבנה  השואף לשוויון הוא הטלוויזיה. כניסתה המאוחרת יחסית של הטלוויזיה לחיינו בתחילתה של המאה העשרים הביאה עימה תקוות רבות לזרמים השונים אשר ביקשו למצוא בה את הדרך להפצת אמונתם.
אחד הזרמים אשר ראה בטלוויזיה כמדיום דרכו ניתן יהיה להוביל שינוי חברתי הוא הזרם הפמיניסטי.
המאה העשרים ואחת מתיימרת להציג את החברה האנושית המערבית כשונה מבחינת התייחסותה למעמדן של הנשים. החוק אשר השתנה לאורך השנים ואפשר לנשים זכויות שוות מהבחינה ההצהרתית, ממשיך לפעול גם היום לפי הסטריאוטיפים המוכרים לנו מהעבר.
במחקר זה אנסה להבין כיצד מוצגת האישה/ הרעיה בסדרות טלוויזיה הנוגעות לחיי המאפיה האיטלקית בארה"ב ובישראל. שתי הסדרות מתרחשות במאה העשרים ואחת כך שהייתי מצפה לדמות נשית אשר תוצג כשווה לבעלה או לגברים האחרים בסדרה. עם זאת, הסדרה עוסקת בחייהם של המאפיה אשר במשך שנים רבות שימרה את המבנה הפטריארכאלי. המאפיה הפקידה בידיהם של הגברים את ניהול העסקים, קבלת ההחלטות והבעות הדעה, בעוד הנשים היו מופקדות על ניהול משק הבית, אי התערבות בעסקים וטיפוח המראה החיצוני שלהן.
המחקר אותו אערוך הינו מחקר איכותי אשר יבחן שתי סדרות:
"הסופרנוס", סדרת טלוויזיה אמריקאית המביאה לקהל צופיה את חייה של המאפיה האיטלקית והסדרה הישראלית "הבורר" הבוחנת את חייה של המאפיה הישראלית.
טענתי היא כי על אף הגישה הליברלית של המאה העשרים ואחת במדינות המערביות, דמותן של הנשים עדיין ימשיכו לענות על הסטריאוטיפים המוכרים לנו מהעבר.
בנוסף, אטען כי ישנם הבדלים בין שתי הסדרות כאשר האישה במאפיה האיטלקית תענה יותר על הסטריאוטיפים המוכרים מאשר האישה בסדרת המאפיה הישראלית.
  תוכן עניינים
מבוא ..עמ'
2 פרק 1 : סקירת ספרות … -עמ' 3
              פמיניזם ותיאוריות פמיניסטיות – עמ' 3 – 8
              פמיניזם בטלוויזיה –עמ'  9 – 11
מתודולוגיה -.עמ'   12 – 13
פרק 2 : רקע על הסדרות -עמ'  14
פרק 3 : ניתוח הפרקים -..עמ' 15
             ניתוח פרקים "הסופרנוס" עמ' 16 – 19
             ניתוח הפרקים "הבורר" ..עמ' 20 – 23
פרק 4 : דיון והסקת מסקנות–…עמ' 24 – 26
סיכום –..עמ' 27 – 28
ביבליוגרפיה … עמ' 29 – 31