תפקיד המטפלים בעת בישור בשורה מרה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 4484
מספר מקורות 14

תקציר העבודה

1 .תקציר מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבדוק האם הכשרה קודמת לרופאים מסייעת בבישור בשורה מרה.
במחקר זה הועברו שאלונים שתוקפם ניתן ע"י דר' מיכל רסין ל-60 רופאים בו נשאלו שאלות בנושא בשורה מרה. מרבית הרופאים אשר מילאו שאלון זה עברו הכשרה במסגרת בתי הספר לרפואה השונים ומעטים הרופאים אשר עברו הכשרה במסגרת מקום עבודתם תוצאות המחקר הראו דעות חלוקות לגבי מידת הסיוע בתוכנית הקיימת היום בבתי הספר לרפואה לרופאים בסיטואציה בה הם מתבקשים לבשר בשורה מרה ולגבי רופאים אשר רכשו ניסיון ועברו הכשרה במסגרת עבודתם. בנוסף נמצא כי נוכחות אדם נוסף בעת בישור בשורה מרה מסייעת למרבית הרופאים בתחושותייהם ברגעים אלו.
2.מבוא
תקשורת יעילה וטובה בין מטופל למטפל תורמת להקטנת הלחץ הנפשי של המטופל ומהווה מרכיב משמעותי בדרך להשגת איכות טיפול מרבית.
אחד הגורמים הבעייתים העלול להפריע ליצירת תקשורת יעילה וטובה הוא  בשורה מרה. "בשורה מרה" היא הודעה בה המטפל מוסר למטופל מידע על קיום מצב קשה עבורו. סיטואציה זו הינה קשה גם למוסר ההודעה כאשר ברוב המקרים, הוא רופא, שלא דווקא קיבל הכשרה מספקת או הכשרה בכלל כדי להתמודד עם סיטואציה זו.  בשבועת היפוקראטס נאמר שהרופא ימנע מכל דבר העלול להזיק לו (לחולה). הפרשנות המקובלת של הרופאים הייתה כי בישור בשורה מרה ואופן מסירתה יכולה לגרום לנזק ולקיצור חייו של המטופל.  לכן עד לפני כמה שנים לא תמיד היו מספרים לחולים על מחלתם ושיקרו לגביי אופן הטיפול במחלה.
חוק זכויות החולה שינה את התמונה לחלוטין. החוק קבע שלא יינתן טיפול רפואי למטופל, אלא אם כן נתן המטופל את הסכמתו מדעת בנדון. כיום בישראל, הוסדר הנושא בחקיקה כמו חוק זכויות החולה המחייב את הרופא למסור את מלוא המידע לחולה ולמשפחתו.למטופל יש זכות זכות מוסרית וחוקית לקבל את המידע. לצורך קבלת הסכמה מדעת על המטפל למסור למטופל מידע לגבי האבחנה והפרוגנוזה שלו,    גם אם זו בשורה מרה, משימה שכבר הוזכרה כקשה לביצוע.  ישנה התערבות של כלל הצוות הרב תחומי בעינין בישור בשורה מרה כאשר העיקריים הם הרופאים, האחיות המלוות את המטופל ומשפחתו ועובדות סוציאליות.
אף אחד מהם לא עבר הכשרה לבישור בשורה מרה, ואם עבר הרי שזו היתה מועטה, ואינה אפקטיבית לדברי רבים מהם. במחקר הנוכחי ניתמקד ברופאים אשר עברו הכשרה לעומת רופאים שלא עברו הכשרה בנושא  בישור בשורה מרה.
תוכן עניינים: פרק מספר שם הפרק עמוד מספר
1 תקציר
1
2 מבוא
1
3 מטרת המחקר
2
4 סקירת ספרות
2 -4
5
המחקר הנוכחי 5
      5.1  שאלת המחקר 5
     5.2  השערות המחקר 5
6 מתודולוגיה
6 -7
     6.1
המדגם
6      6.2
כלי המחקר
6      6.3
פירוט המשתנים
6 -7
     6.4
שיטה סטטיסטית 7
     6.5
ניתוח הנתונים 7
7
ממצאים ותוצאות
8 -12
     7.1
סטטיסטיקה תיאורית
8 -9
     7.2
סטטיסטיקה הסקתית 9-12
8 דיון
1 3-15
     8.1
רגישות המטפלים
1 3
     8.2
הדרכה והכשרה מוקדמת
1 3
     8.3
הכשרה מוקדמת לעומת ניסיון
1 3
     8.4
המשתתפים במשימה
1 4
     8.5
גורמים כמנבאים את תחושותיו של הרופא
1 4-15
9
סיכום
1 5
1 0 בבליוגרפיה
16-17