אתיקה בפרסום לילדים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 14186
מספר מקורות 31

תקציר העבודה

                      עבודה סמינריונית                                              המחלקה לניהול ולכלכלה             קורס מוסר ועסקים(10523)              נושא העבודה: אמת בפרסום, מוסר הפרסום לילדים.
שאלת המחקר:מהם מאפיניה של הפרסומת האתית המופנת לילדים?
תאריך: 16.03.08
ראשי פרקים                                               עמוד
1 .מבוא – הצגת הנושא, מהם מאפיניה של       3 – 4
 הפרסומת האתית המופנית לילדים.               
2 .סוגי המדיות הקימות בפרסום תוך                5 – 14
   התמקדות במדיות שמיועדות לקטינים.
3.השוני בין פרסום למבוגר לפרסום לילד.        
1 5 – 22
4 . טכניקות לשיכנוע קטנים בפרסום,                23 – 27
   חזרה אינסופית על המסר,    התמקדות ברגש, שימוש ברמזים מניים … 5.ריסון חיצוני, ארה"ב, אוסטרליה ומערב           28 – 36
   אירופה.
6.ריסון עצמי בפרסומת לילדים בישראל,            37 – 41
   ארה"ב וברטניה.
7.נבחן את הבעיה המוסרית על ידי מודל            42 – 45
   בעלי העניין.
8.סיכום ומסקנות.                                                                46 – 47
9.רשימה ביבליוגרפית.                                   48 – 50 תקציר העבודה כוללת  50  עמודים פרסום הוא אחד האמצעים להשפעה על התנהגות צרכנים. לאורך השנים אפשר לראות גידול בפרסום ובשיווק מוצרים שונים, למעשה פרסומות משמשות ככלי משמעותי בתהליך השיווק והמכירה של המוצר. הפרסום מגביר את מכירת המוצר המפורסם ועמו את מכירת מוצרים הדומים לו. כאשר אדם מבוגר צופה בפרסומת, הוא יודע לקבל אותה במידה של הומור, במידה של ספקנות,במידת הרצינות הנידרשת ולא יותר.מבוגר הוא בעל ניסיון, ידע ובגרות עם יכולת לבצע תהליכי חשיבה וסינון לעומת זו ילד אינו יודע תמיד להבדיל בין תכנים פרסומיים לבין תכנים שאינם פרסומיים מעבר לכך מידת  והאופן בו הוא מפנים את תכניי הפרסום, ביקורתי בהרבה מהאופן בו ילדים סופגים פרסומות. לילדים יש פחות מסננים והמסרים הסמויים (או שלא) שמציעה הפרסומת, לעיתים תכופות נספגים כפי שהם ומעצבים את הרגל ההתנהגות והחשיבה של הילד.
מבחינת ההשפעה שיש לפרסומות על הצרכנים, ילדים הם קבוצה פגיעה במיוחד. עם השנים הפכו ילדים קהל יעד חשוב יותר בעבור המשווקים, והמפרסמים מאמצים דרכים מתוחכמות כדי להשפיע על הרגלי הצריכה שלהם. הפרסומת המופנת לילדים אינה מתמקדת רק במדיות המקובלות על מבוגרים, טלוויזיה, רדיו, עיתונים ופרסומות על שילטי חוצות לעיתים המפרסמים מחקרים לכת ומרשים לעצמם לפרסם גם במוסדות חינוך בשלטים ובמודעות, בהענקת חסויות, ובמכירת מוצרים לדוגמא.
דוגמאות למסרים מזיקים באמצעות פרסום יש למכביר: פרסומות בהן האמא, מגלה לילד שלה את הסוף של ההצגה בכדיי לרוץ מהר, מבלי לחכות לסיום ההצגה ולאכול במזנוני הג'אנק פוד. מסרים שיווקיים מציפים ילדים צעירים מכל כיוון אפשרי ובכל מקום אליו הם מגיעים.
לפי מסרים אלו, המוצר נראה אידיאלי, מפתה, כזה שכל ילד חייב שיהיה לו. רוב הילדים בגילאי 6 ומטה, לא מסוגלים אפילו להבדיל בין תכנים פרסומיים בטלוויזיה, לבין תוכניות שאינן פרסומות. רוב הילדים שמתחת לגיל 8, כלל לא מבינים שמטרתה של פרסומת, היא למכור להם מוצר. גם ילדים בגיל מבוגר יותר, לא תמיד מפגינים הבנה בנושא וגם כאשר זה ברור, הם לא עקביים וכל פרסומת טובה משכיחה מהם בקלות את המטרה לשמה היא משודרת.
הדרישה להגביל את הפרסום של מוצרי שונים המכוונים לילדים מבוססת בין השאר על הטענה שלפרסום השפעה חזקה במיוחד על העדפותיהם של ילדים ושהפרסום מעמיד את יחסי ההורים והילדים במתח ובלחץ מתמיד. נוסף על כך, מחקרים הוכיחו כי ילדים מאמינים שהטענות שבפרסומות הן אמת ואינם מבחינים בין תוכנית טלוויזיה לבין פרסומת המשולבת בה.
בעבודה זו נתמקד במאפייניה של הפרסומת האתית המופנית לילדים. במהלך העבודה נפרק את שאלת המחקר ל 3 מרכיבים שהם: פרסומות,אתיקה ולידים. בכל פרק ופרק נדון באחד המרכבים ונקשור את המרכיב ליתר המרכבים האחרים ולשאלת המחקר. בתחילה נבדוק את סוגי המדיות הקימות בעולם הפרסום תוך מתן דגש על מדיות המכוונות לילדים ובבעיות המוסריות שהם יוצרות. בפרק הבא נעבור על השוני בין פרסום למבוגר לבין פרסום לילדים תוך מתן דגש על הנושא האתי בפרסום לילדים. לאחר יוצגו טכניקות שונות לשכנוע ילדים בעזרת פרסומות תוך התמקדות בבעיות האתיות שנוצרות עקב שכנוע אגרסיבי.
בהמשך העבודה נדון על הריסון החיצוני והריסון הפנימי, שתפקידם למתן ולהפחית את הבעיות האתיות הקימות בפרסום לילדים. את העבודה נסכם ע"י בחינת שאלת המחקר בעזרת מודל בעלי העניין. מודל בעלי העניין יעזור לנו לבחון את שאלת המחקר מנקודת המבט של דמויות המפתח, הפרסומאי, ההורים והילדים.