תוקפנות- פסיכולוגיה חברתית

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מקורות 29

תקציר העבודה

מבוא
תוקפנות פיסית, מילולית, עקיפה ותוקפנות כלפי רכוש, הן חלק מסוגי התוקפניות שעמם אנו נפגשים מדי יום ביומו, ונאלצים להתמודד.
אבל מה זה בעצם הגדרת התוקפנות ומי מוגדר כתוקפן?
תוקפנות- "התנהגותו של התוקפן (בלועזית אגרסיביות)" (אבניון, 1997).
תוקפן- "שנוהג לתקוף; אלים, שמתגרה" (אבניון, 1997).
אלימות- " פעולות או התנהגויות אכזריות ומכאיבות" (כהן, 1993).
כפי שאנו מבינים יש גבול דק בין המושג תוקפנות לבין המושג אלימות ועל כן נתייחס אליהם כך שהאלימות היא תוצר של התוקפנות ובמידה מסוימת שווה לה.
שני חוקרי קרימינולוגיה- איילון ולהד, טוענים, שהתנהגות תוקפנית משמשת כאמצעי להשגת מטרה חיצונית או פנימית החשובה לפרט. כאשר זו מושגת ע"י התנהגות אלימה, מקבלת ההתנהגות חיזוק ונלמדת כדפוס דומיננטי, אשר יאפיין את התנהגותו של האדם בעתיד (איילון ולהד, 1990).
"ההתנהגות האלימה נובעת מסיבות רבות ומעורבים בעיצובה גורמים התפתחותיים פנימיים (נוירולוגיים, אנדוקרינולוגים, פיזיולוגיים ונפשיים) וגורמים חיצונים כגון: המצאות כלי נשק שונים, השפעת קבוצת השווים  והשפעת הסביבה"  Huesmann ,1988, p.
143)).
בחרנו לעסוק בעבודה זו בנושא התוקפנות בגיל הרך- תופעה מולדת או תופעה נרכשת. המניע לעסוק בעבודה זו באה בעקבות האלימות הרבה השוררת במדינתנו, רציחות במועדוני לילה, אלימות במגרשי הכדורגל , אלימות הבית ספרית. התנהגות תוקפנית מעוררת שאלות רבות. בעבודה זו נתייחס להגדרת התוקפנות ולגורמיה, לתיאוריות השונות אשר מנסות לתאר ממה נובעת הפעולה התוקפנית ומהן דרכי הטיפול בה. בעבודה זו ננסה להבהיר את תופעת התוקפנות תוך שילוב מאמרים ומחקר אשר באמצעותו נראה את דרכי ההתמודדות של הסביבה החיצונית והאישית של ההתנהגות התוקפנית.
תוכן עניינים
                                שם הפרק                                                                                     עמוד                                 מבוא –3
פרק ראשון : א. האנס והרוצח של חנית קיקוס –.4
                      ב. האינטליגנציה הנמוכה והסביבה -…5
פרק שני: הקשר הישיר בין עבריינות לפיגור .6
פרק שלישי : תיאורית הלמידה החברתית -7
סיכום –8
ביבליוגרפיה –.9-10 נספח – תמונות , ואתרי אינטרנט לפסקי דין 11